لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

دادستان کل ایران: تعدادی از مدیران بازداشت شده شبکه‌های تلگرام آزاد می‌شوند


محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران
محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، روز چهارشنبه ۱۶ فروردین اعلام کرد «تعدادی» از مدیران کانال‌های تلگرامی که در روز‌های پایانی پارسال بازداشت شدند، در «روزهای آینده» آزاد می‌شوند.

دادستان کل ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در خصوص دلایل بازداشت ۱۲ نفر از مدیران شبکه‌های تلگرامی گفته است: «کانال‌هایی که بسته شد و افرادی که در همین ارتباط دستگیر شدند به تشخیص قاضی پرونده مرتکب اعمال برخلاف امنیت ملی شده بودند که اقدامات مجرمانه‌ای داشتند».

به دنبال بازداشت شماری از مدیران شبکه‌های «تلگرام» و روزنامه‌نگارانی مانند مراد ثقفی، احسان مازندارنی و هنگامه شهیدی، مقام‌های دولت حسن روحانی از این بازداشت‌ها انتقاد کرده بودند.

حسن روحانی نیز ششم فروردین از وزیر کشور خواسته بود درباره بازداشت «مشکوک تعدادی از فعالان رسانه‌ای»در آستانه انتخابات گزارشی تهیه کند و مانع دخالت «غیرقانونی» برخی نهاد‌ها در انتخابات شود.

با این حال، محمدجعفر منتظری گفته است: «برای ما تفاوتی نمی‌کند که این شبکه‌ها به چه جریانی وابسته باشند و دستگاه قضایی طبق قانون عمل می‌کند و هم دستگیری این افراد و هم ادامه بازداشت آنان طبق قانون بوده است و طبق قانون هم ادامه خواهد داشت».

وی درباره درخواست برخی از مسئولان دولتی و مجلس برای آزادی این افراد اظهار داشت: «در هر حال افرادی که دستگیر می‌شوند خواه ناخواه دوستان و هوادارانی دارند که درخواست آزادی آنان را می‌کنند و دستگاه قضایی سعی می‌کند در روند دستگیری و ادامه بازداشت طبق موازین قانونی عمل کند».

شماری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس طی روز‌های اخیر با انتقاد از این بازداشت‌ها خواستار آزادی این فعالان رسانه‌ای در ایران شده‌اند.

به گزارش ایلنا، علی مطهری، مصطفی کواکبیان، محمود صادقی، غلامرضا حیدری و علیرضا رحیمی، نمایندگان اصلاح طلب در تذکری به وزیر اطلاعات اعلام کردند که «چرا ۱۲ کانال تلگرامی پرمخاطب در روزهای آخر سال ۹۵ مسدود و مدیران آنها بازداشت شدند؟!»

محمدرضا عارف نیز گفته است که «همه بازداشت‌شدگان اصلاح‌طلب» هستند.

این در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، نیز روز سه‌شنبه گفته بود که «رییس‌جمهوری تاثر و نگرانی خود را بابت این مسئله اعلام کرده‌اند».

در همین زمینه، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، هفته گذشته درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی گفته بود: «دولت از همان ابتدا با این دستگیری‌ها مخالف بوده و مخالف است».

همچنین محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس،آخرین روزهای اسفندماه سال گذشته در نامه‌ای به محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفته بود که بازداشت مدیران چند کانال سیاسی تلگرامی «موجی از نگرانی» مبنی بر «التزام» نداشتن به وعده دخالت نکردن این نهاد در انتخابات را «برانگیخته است».

XS
SM
MD
LG