لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

شماری از فعالان سیاسی و مدنی خواستار آزادی مرتضی مرادپور شدند


مرتضی مرادپور
مرتضی مرادپور

چهارده فعال سیاسی و مدنی در نامه‌ای نسبت به وضعیت سلامتی مرتضی مرادپور «بعداز ۵۷ روز اعتصاب غذا» ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی وی شده‌اند.

در این نامه یک نسخه از آن به رادیو فردا ارسال شده، آمده است: «مرتضی مرادپور، زندانی سیاسی و از فعالان مدنی ترک آذربایجانی، بیش از پنجاه روز است که اعتصاب غذا کرده و خواستار اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در مورد پرونده خویش است. چنانچه این ماده- که حق متهم است- اجرا شود او باید آزاد گردد.»

امضاکنندگان تصریح کرده‌اند: «ضمن حمایت از خواسته قانونی آقای مرادپور و دعوت مسئولان قضایی و امنیتی به رعایت عدل و انصاف درباره این زندانی سیاسی، هشدار می‌دهیم که جان آقای مرادپور بعد از ۵۷ روز اعتصاب غذا در خطر است و باید هرچه سریع‌تر آزاد شود.»

این نامه را نوشابه امیری، مهدی امینی‌زاده، عبدالعلی بازرگان، ‌ مهرزاد بروجردی، محمد حیدری، تقی رحمانی، نسرین ستوده، رضا علیجانی، مرتضی کاظمیان، عمار ملکی، محمد ملکی، احمد منتظری، یاسر میردامادی، و حسن یوسفی‌اشکوری امضا کرده‌اند.

مرتضی مرادپور، ۲۹ ساله است و به علت شرکت در «همایش پیاده‌روی ایل‌گلی (شاه‌گلی) تبریز» در خرداد ماه ۸۸ تحت تعقیب قرار گرفته و سه روز بعد در خوابگاه دانشجویی، توسط مامورین اطلاعات بازداشت شده است. گفته می‌شود که وی از روز چهارم آبان ماه سال جاری و در اعتراض به عدم اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و رد درخواست‌اش در این خصوص، در زندان تبریز، اعتصاب غذا کرده است.

معصومه امانی، مادر مرتضی مرادپور، پیش‌تر نسبت به وضعیت جسمی فرزندنش ابراز نگرانی کرده بود.

همچنین هفته جاری ۵۳ تن از فعالان مدنی و سیاسی ایرانی خواستار آزادی آرش صادقی و مرتضی مرادپور شده بودند.

در حالی مرتضی مرادپور در ارتباط با همایش پیاده‌روی ایل‌گلی (شاه‌گلی) تبریز در زندان بسر می‌برد که این همایش با مجوز رسمی دولت بوده و جنبه تفریحی و ورزشی داشته، اما در این همایش برخی فعال‌های قومی شعارهایی در ارتباط با حق تحصیل به زبان مادری و علیه خشک شدن دریاچه ارومیه سر داده بودند که منجر به بازداشت چندین تن، از جمله مرادپور شده بود.

وی در دادگاه انقلاب تبریز محاکمه و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، به یک سال حبس و از بابت اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به دو سال حبس محکوم شده است.

مرادپور بخشی از حبس خود را شش ماه بعد از بازداشت تحمل کرد و به قید وثیقه آزاد شد، اما از ۱۳ ماه پیش دوباره در حبس است.

XS
SM
MD
LG