لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

علیپور با «کفش‌های پاره» هم قهرمان جام جهانی سنگنوردی شد


رضا علیپور
رضا علیپور

جام جهانی سنگنوردی در چین برگزار شد و رضا علیپور از ایران در رشته سرعت به عنوان قهرمانی دست یافت.

در این ماده، لیبور هورزا از جمهوری چک نایب قهرمان شد و مدال برنز به نماینده فرانسه رسید. ​مرتضی محمدی دیگر شرکت کننده ایران در رده دوازدهم قرارگرفت. در این ماده ۲۱ سنگنورد حضور داشتند که چین با پنج نماینده و روسیه با چهار شرکت کننده از کسب مدال بازماندند.

علیپور ۲۱ ساله موفقیت‌های متعددی در سال‌های گذشته کسب کرده. او دارنده مدال برنز سال ۲۰۱۴ جهان در اسپانیاست. در آن رقابت‌ها پس از نمایندگان اوکراین و روسیه در رده سوم قرار گرفته بود.

رضا علیپور در جام جهانی ۲۰۱۴ فرانسه ضمن شکستن رکورد ملی، پس از سنگ‌نوردان اوکراین و لهستان به مقام سوم رسید. این سنگ‌نورد قزوینی پیش از آن نیز مدال طلا و نقره جام جهانی ۲۰۱۳ را در کارنامه داشت.

فدراسیون جهانی، تصویر صعود او را همراه با عکسی از جهش یوزپلنگ ایرانی منتشر کرده بود. در سنگنوردی سرعت، نوع انجام مسابقه به «دویدن روی دیوار صاف» شباهت دارد.

قهرمانی جهان در چنین رشته‌ای، مستلزم برخورداری از قدرت بدنی قابل توجه، سرعت بالا، تمرکز مناسب و تکنیک و مهارتی قابل توجه است.

علیپور سال ۱۳۹۲ در مسابقات سنگنوردی قهرمانی آسیا که به میزبانی ایران و در پارک ملت تهران برگزار شد، پس از نماینده چین نشان نایب قهرمانی را در رشته سرعت بدست آورده بود تا عنوان سال قبل خود در همدان را تکرار کند.

چهار ماه پس از آن مسابقات بود که در «هایانگ» چین به مدال طلای جام جهانی دست یافت. او در فینال و در رقابتی نزدیک با کوکورین که سنگ‌نورد بر‌تر رنکینگ جهانی بود، موفق شد ضمن احراز عنوان قهرمانی، اولین مدال جهانی تاریخ سنگ‌نوردی ایران را هم رقم بزند.

در آن مسابقات فرناز اسماعیل‌زاده در رده‌ دهم زنان قرار گرفت و داود رکابی در رشته «سرطناب» رده‌ هفتم را به خود اختصاص داد.

امسال صداوسیمای ایران گزارشی از علیپور پخش کرد که با کفش‌های پاره، در سالنی فاقد امکانات و به تنهایی مشغول تمرین است. او در توضیح این مسئله گفت که وقتی به صورت حرفه‌ای تمرین می‌کند، باید هر دو ماه، کفش خود را عوض کند اما پول خرید کفش تازه را ندارد. پس ناگزیر است خطر مصدومیت را به جان بخرد و با همین کفش‌های مستهلک، تمریناتش را پیگیری کند.

علیپور با اشاره به اینکه رسانه‌های فرانسوی به تمجید از عملکرد او پرداخته‌اند اما مسئولین ورزش در ایران توجهی به او ندارند، یادآور شده بود حریفانش فقط به موفقیت فکر می‌کنند اما او مجبور است همیشه به مشکلاتش فکر کند و اگر شرایط اجازه داد، موفقیت را هم مدنظر قرار دهد.

در جام جهانی ۲۰۱۵ در دو بخش برگزار شده از مسابقات زنان، کیم جائین از کره جنوبی و ماریا کراساوینا از روسیه قهرمان شدند. غیر از علیپور، دیگر مدال طلای بخش مردان را هم آدام اوندرا از جمهوری چک به گردن آویخت.

XS
SM
MD
LG