لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

سفر هماهنگ کننده ارشد آمریکا در امور برجام به چین، ژاپن و کره جنوبی


استفن مول، هماهنگ کننده ارشد آمریکا در امور برجام،
استفن مول، هماهنگ کننده ارشد آمریکا در امور برجام،

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه پنجم ژوئیه اعلام کرده است که استفن مول، هماهنگ کننده ارشد آمریکا در امور برجام، در راس هیاتی در حمایت از اجرای توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهان به ژاپن، چین و کره جنوبی سفر خواهد کرد.

در بیانیه این وزارت خانه امده است: استفن مولن از پنجم تا هشتم ژوئیه به پکن، پاتیخت چین، سئول، پایتخت کره جنوبی، و توکیو، پاتیخت ژاپن سفر خواهد کرد تا درخصوص اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با مقام‌های این کشور‌ها دیدار کند.

این بیانیه اضافه کرده است: تیمی از کار‌شناسان و متخصصان به همراه استفن مول خواهد بود. این کار‌شناسان در خصوص حمایت از اجرای برجام با مقامات ارشد این کشور‌ها مشورت خواهند کرد.

در حالی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که این هیات در حمایت از اجرای برجام به این کشور‌ها سفر خواهد کرد، که پیش‌تر شماری از مقام‌های ایرانی آمریکا را متهم کرده‌اند مانع آن می‌شود که تغییری اساسی در شرایط و روابط اقتصادی و مالی ایران با بازارهای جهانی روی دهد.

در همین حال، علی لاریجانی رییس مجلس ایران دهم تیرماه هشدار داده بود که اگر آمریکا و کشورهای غربی توافق هسته‌ای با تهران را «به گونه‌ای دیگر و دلخواه» مطرح کنند، توافق به هم خواهد خورد.

علی لاریجانی آمریکا را متهم کرده بود که در «مسیر کج راهه» گام بر می‌دارند و اینکه به گفته وی، «می‌خواهند به جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های دیگر فشار آورند».

«اجرای بدون نقض برجام ادامه خواهد یافت»

در همین زمینه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز سه شنبه ۱۵ تیرماه با حضور جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی در خصوص روند اجرای برجام ارائه کرده است.

به گزارش ایرنا، علی شمخانی در این جلسه با ارایه گزارشی از اخرین وضعیت اجرای برجام به «تلاش امریکا برای حفظ ساختار تحریم‌ها و محدودسازی توانمندیهای دفاعی و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرده است.»

وی گفته است که مجموعه اقدامات لازم الاجرا از سوی دستگاههای مسئول بر اساس راهبردهای تعیین شده در نامه ۲۹ مهر رهبر ایران «با جدیت پیگیری می‌شود.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرده است: اجرای بدون نقض برجام با حفظ و تداوم سیاستهای راهبردهای جمهوری اسلامی بدون تاثیر پذیری از تلاش امریکا برای گروگان گیری سیاستهای انقلابی ایران در منطقه ادامه خواهد یافت.

علی شمخانی با اشاره به برگزاری ۴ جلسه تخصصی کمیته نظارت بر برجام و بررسی دقیق روند اجرای برجام افزود: گشایش‌های ایجاد شده در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، بانک و بیمه و سرمایه گذاری و همچنین اسیب‌شناسی چالشهای موجود در زمینه باقی ماندن برخی ازتحریمهاو تاثیر گذاری تحریمهای اولیه و عوامل غیربرجامی در این روند را از محورهای فعالیت کمیته نظارت بر برجام بوده است.

XS
SM
MD
LG