لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

اسامی نهایی نامزدهای انتخابات شوراها ۱۸ اردیبهشت اعلام می شود


قرار است نتیجه بررسی صلاحیت ها روز دوم اردیبهشت به داوطلبان اعلام شود.(عکس از آرشیو)
قرار است نتیجه بررسی صلاحیت ها روز دوم اردیبهشت به داوطلبان اعلام شود.(عکس از آرشیو)

محمد محمودی، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، روز دوشنبه گفته است که اسامی نهایی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز ۱۸ اردیبهشت اعلام خواهد شد.

محمد محمودی در گفت وگو با رادیو تلویزیون دولتی ایران گفته است: «از کل ۲۸۹ هزار و ۷۷۷ نفر دواطلب، چهار هزار و ۴۷۲ نفر انصراف دادند و ۹ هزار و ۴۷۰ نفر هم توسط هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند که در شهرها سه هزار و ۷۴ نفر و در روستاها شش هزار و ۳۹۶ نفر بودند.»

وی با اشاره به این که «روند بررسی صلاحیت داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا در حال طی کردن بستر قانونی خود است» اظهار داشت: «پس از اینکه هیئت‌های اجرایی در مهلت‌های قانونی نتایج بررسی‌های خود را در ۲۴ فروردین تحویل هیئت‌های نظارت در شهرها و بخش‌ها دادند این هیئت‌ها مشغول بررسی هستند.»

طبق این گزارش در اول اردیبهشت این نتایج به فرمانداری‌ها و سپس در دوم اردیبهشت نتایج به «صورت محرمانه به نامزدهای» انتخابات شورها تحویل داده خواهد شد.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می گوید، داوطلبانی که رد صلاحیت شده اند چهار روز فرصت دارند تا شکایت خود را ارائه کنند.

هیاتی متشکل از اعضای مجلس کار نظارت بر انتخابات شوراها را به عهده دارند. در این هیات در حدود ۹۰ نماینده مجلس حضور دارند که در بین آنها از نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب قرار دارند.

درباره نامزدهای انتخابات شورا از وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال که به مراجع چهارگانه نظارتی مشهور هستند، استعلام خواهد شد.

در انتخابات گذشته شوراها برخی از نامزدها به دلیل پاسخ منفی این چهار نهاد رد صلاحیت شده بودند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز ۱۷ اسفند گفته بود که «متأسفانه نظارت در انتخابات شورای شهر حساب و کتاب ندارد و مصیبت است چون صلاحیت‌ها به خوبی رسیدگی نمی‌شود».

انتخابات شوراهای شهر و روستا قرار است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۹ اردیبهشت برگزار شود.

XS
SM
MD
LG