لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

انتقال نازک افشار به بند زنان اوین؛ حبس بداغی سه سال دیگر اضافه شد


نازک افشار، کارمند سابق بخش فرهنگی سفارت فرانسه در جریان دادگاه پس از اعتراضات سال ۸۸
نازک افشار، کارمند سابق بخش فرهنگی سفارت فرانسه در جریان دادگاه پس از اعتراضات سال ۸۸

وب سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روزجمعه، ۲۸ اسفند، خبر داد که نازک افشار، کارمند سابق بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، «علیرغم صدور وثیقه» به دلیل «تاخیر امور اداری» آزاد نشده و به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

به گفته این وب سایت ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، دستور آزادی خانم افشار را با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر کرده است.

این وب سایت روز شنبه، ۲۲ اسفند، خبر داده بود که نازَک افشار هنگام بازگشت به ایران، در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شده است.

در همین حال عباس بختیاری، مدیر مرکز فرهنگی پویا در پاریس، در مصاحبه با رادیو فردا خبر داده بود که خانم افشار هنگام انتقال به زندان اوین «جلوی در زندان بیهوش» شده است.

آقای بختیاری دراین مصاحبه گفته بود که خانم افشار به دلیل بیماری مادرش که پزشکان از او «قطع امید کرده‌اند» به ایران سفر کرده بود.

به گفته آقای بختیاری، مادر خانم افشار سال گذشته قصد سفر به فرانسه را داشت اما پاسپورتش ضبط و ممنوع الخروج شده بود.

نازَک افشار که دارای تابعیت دوگانه ایرانی- فرانسوی است، پیش‌تر هم در تابستان سال ۸۸ بازداشت و پس از چند روز با تلاش دولت فرانسه آزاد شده بود.

وی در یکی دادگاههای دسته جمعی معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، برای ساعتی در صحنه دادگاه حاضر شد، اما نه تنها در مورد او کیفرخواستی قرائت نشد، که پس از آن هم حکمی در مورد او صادر نشد.

سه سال حبس جدید برای رسول بداغی «تائید شد»

وب سایت «حقوق معلم و کارگر» روز جمعه خبر داد که با وجود پایان شش سال زندان رسول بداغی، حکم سه سال زندان دیگر برای این عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران «تائید» شده است.

کانون صنفی معلمان ایران پیش از این با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که رسول بداغی از سوی دادگاه انقلاب تهران به سه سال زندان محکوم شده است.

در بیانیه کانون صنفی معلمان ایران اشاره‌ای به دلیل صدور حکم جدید برای آقای بداغی نشده بود.

رسول بداغی در دهم شهریور ماه ۸۸، پس از احضار به اداره آموزش و پرورش اسلامشهر بازداشت و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت های اجتماعی محکوم شده بود.

مدت ۶ سال حبس این فعال حقوق معلمان در مرداد ماه ۹۴ به پایان می‌رسید.

در حال حاضر علاوه بر آقای بداغی، چند معلم دیگر از جمله علیرضا هاشمی، محمود بهشتی لنگرودی و اسماعیل عبدی زندانی هستند.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، به ۹ سال زندان و اسماعیل عبدی، فعال حقوق معلمان، به شش سال زندان محکوم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG