لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

برگزاری انتخابات پارلمانی هلند


مارک روت (راست) و خیرت ویلدرس،
مارک روت (راست) و خیرت ویلدرس،

انتخابات پارلمانی روز چهارشنبه ۱۵ مارس (۲۵ اسفندماه ) برای تعیین ۱۵۰ عضو پارلمان این کشور برگزار می شود و انتظار می رود نتیجه این انتخابات نشان دهنده گرایش افکار عمومی در این کشور نسبت به مسایلی همچون ملی گرایی و مهاجران باشد.

رویترز می گوید، پیش بینی‌ها حاکی است که در این انتخابات رقابت اصلی بین دو نفر یعنی مارک روت، نخست وزیر فعلی و رهبر «حزب مردم برای آزادی و دموکراسی» و خیرت ویلدرس، رهبر «حزب آزادی»خواهد بود. خیرت ویلدرس، سیاستمدار جنجالی هلندی مدافع سیاست‌های ضد مهاجرت و ضد اسلام است.

این گزارش می افزاید،خیرت ویلدرس که طرفدار اسلام زدایی در هلند است، تقریبا شانسی برای تشکیل دولت ائتلافی در این کشور ندارد چرا که اکثر احزاب این کشور اعلام کرده اند که با «حزب آزادی» برای تشکیل دولت ائتلاف نخواهند کرد. ولی با این حال پیروزی این حزب می تواند شوکی به اروپا وارد کند.

انتخابات روز چهارشنبه نخستین انتخابات از سه انتخابات مهم در سال جاری در اروپا است که می تواند در تعیین روند کلی اروپا موثر باشد. این سه انتخابات به ویژه پس از همه پرسی در بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا برگزار خواهند شد که به نوعی دماسنج افکار عمومی در اروپا محسوب می شوند.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دومین انتخابات پس از انتخابات هلند خواهد بود پس از آن در ماه سپتامبر انتخابات پارلمانی در آلمان برگزار خواهد شد.

نظر سنجی ها در هلند از رقابت نزدیک مارک روت وخیرت ویلدرس حکایت دارد . اما برخی از نظر سنجی از پیشتازی سه درصدی مارک روت خبر داده اند.

این در حالی است که نتایج نظر سنجی‌ها در انتخابات پارلمانی و همه پرسی خروج از اروپا در بریتانیا و همچنین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ با نتایج این انتخابات‌ها متفاوت بود.

این در حالی است که طی روزهای اخیر موضوع اختلاف هلند و ترکیه افکار عمومی در هلند را تحت تاثیر قرار داده است.

طی هفته‌های اخیر پس از آن‌ که هلند از برگزاری سخنرانی تبلیغاتی برخی سیاستمداران ترک به نفع همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه در خاک خود جلوگیری کرد، رجب طیب اردوغان این کشور را به گرایش به «نازیسم» و «نئونازیسم» متهم کرد.

رویترز می گوید، شواهد اولیه حاکی از آن است که تنش با ترکیه به نوعی به نفع هردو حزب اصلی بوده است.

XS
SM
MD
LG