لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

نخست وزیر هلند: اظهارات اردوغان درباره کشتار سربرنیتسا تحریف تاریخ است


مارک روت، نخست وزیر هلند در یک تجمع انتخاباتی.
مارک روت، نخست وزیر هلند در یک تجمع انتخاباتی.

مارک روت، نخست وزیر هلندروز سه شنبه ضمن انتقاد از اظهارات رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در خصوص کوتاهی صلحبانان هلندی در کشتار مسلمانان در «سربرنیستا»در سال ۱۹۹۵ ، وی را به «تحریف تاریخ» متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک روت در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است:او (اردوغان) به تشدید تنش ادامه می دهد.

نخست وزیر هلند با اشاره به اظهارات رجب طیب اردوعان در خصوص سربرنیستا تاکید کرده است: این یک تحریف تاریخی کثیف است.

طی هفته‌های اخیر پس از آن‌ که هلند و آلمان از برگزاری سخنرانی تبلیغاتی برخی سیاستمداران ترک به نفع همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه در خاک خود جلوگیری کردند، رجب طیب اردوغان این دو کشور را به گرایش به «نازیسم» و «نئونازیسم» متهم کرد.

روز گذشته نیز ترکیه اعلام کرد که روابط سیاسی و دیپلماتیک خود با هلند را تعلیق کرده و به سفیر این کشور اجازه ورود به آنکارا را نمی دهد.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان روز سه شنبه با انتقاد از اقدامات اخیر دولت هلند در جلوگیری از سخنرانی اعضای دولت ترکیه، به کوتاهی صلحبانان هلندی در کشتار مسلمانان در سربرنیتسا اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان کشتار سربرنیتسا در حدود هشت هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی توسط نیروهای صرب کشته شدند و اجساد آنها در گور‌های دستجمعی دفن شد.طبق این گزارش صلحبانان هلندی که به سلاح‌های سبک مسلح بودند در منطقه حضور داشتند و نتوانستند مانع کشتار شوند.

رجب طیب اردوغان که در یک تجمع در روز سه شنبه در آنکارا صحبت می کرد، گفته است:ما هلند و هلندی‌ها را از قتل و عام سربرنیتسای می شناسیم. می دانیم چقدر اخلاق دارند. شخصیت‌ها آنها وقتی هشت هزار بوسنیایی قتل و عام شدند، فروریخت.

رییس جمهوری ترکیه اضافه کرده است: ما این را خوب می دانیم. هیچ کس نباید به ما درس تمدن بدهد.

این در حالی است که در واکنش به این اظهارات رییس جمهوری ترکیه، نخست وزیر هلند گفته است: لحن رجب طیب اردوغان هر لحظه بیشتر و بیشتر عصبی می شود، نه تنها علیه هلند بلکه آلمان هم همینطور.

مارک روت اضافه کرده است: ما سطح خودمان را اینقدر پایین نمی اوریم.

به دنبال تشدید تنش بین ترکیه با آلمان و هلند، اتحادیه اروپا روز دوشنبه از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواسته بود تا از بیان «اظهارات افراطی» پرهیز کند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه ای تاکید کرده بود که برلین و لاهه حق این را دارند تا در مورد صدور اجازه سخنرانی تبلیغاتی سیاستمداران تُرک در خاک خود تصمیم بگیرند.

همه پرسی تغییر نظام پارلمانی به ریاستی در ترکیه قرار است روز ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) برگزار شود. اعضای دولت رجب طیب اردوغان کوشیده اند تا حمایت ترک ها در کشوهای اروپایی از این همه پرسی را جلب کنند.

از سوی دیگر برخی از این کشورها خود در انتظار برگزاری انتخابات هستند. انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در هلند قرار است روز چهارشنبه برگزار شود.

XS
SM
MD
LG