لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

بالاگرفتن تنش بین آنکارا و آمستردام؛ «سفیر هلند اجازه بازگشت به ترکیه را ندارد»


نیروهای امنیتی ترکیه مقابل کنسولگری هلند در استانبول
نیروهای امنیتی ترکیه مقابل کنسولگری هلند در استانبول

به دنبال جلوگیری از فعالیت انتخاباتی دو وزیر ترکیه در هلند برای حمایت از همه‌پرسی، تنش بین دو کشور بالا گرفته است. ترکیه اعلام کرده است که گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور را تعلیق می‌کند و به سفیر هلند اجازه ورود به آنکارا را نمی‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، نعمان قورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه گفته است، تا زمانی که هلند خواسته‌های ترکیه را نپذیرد، حریم هوایی ترکیه به روی دیپلمات‌های هلند بسته خواهد بود و آنها اجازه ورود ندارند.

نعمان قورتولموش اضافه کرده است: سفیر هلند در ترکیه اجازه بازگشت به آنکارا را ندارد.

معاون نخست وزیر ترکیه همچنین گفته است: از پارلمان خواسته شد که ترکیه از گروه دوستی هلند و ترکیه، خارج شود.

وی تأکید کرده است که تحریم‌های سیاسی علیه هلند تا زمانی که این کشور گام‌های عملی در راستای خواست ترکیه برندارد، ادامه خواهد داشت.

نعمان قورتولموش گفته است: یک بحران وجود دارد، یک بحران بسیار عمیق. ما این بحران را ایجاد نکردیم و یا آن را به نمایش نگذاشتیم.

تنش بین دو کشور با لغو اجباری سفر وزیر خارجه ترکیه به هلند از طرف دولت آن کشور آغاز شد.

روز شنبه دولت هلند از صدور اجازه فرود به هواپیمای حامل مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه خودداری کرد. وی قصد داشت در جمع ترک‌تباران هلند در کنسولگری آن کشور در روتردام در دفاع از تغییر قانون اساسی سخنرانی کند.

همزمان مقامات هلندی از ورود فاطمه بتول سایان کایا، وزیر خانواده ترکیه که از مرز زمینی وارد آن کشور شده بود به ساختمان کنسولگری جلوگیری کرده و او را از طریق مرز زمینی به آلمان برگرداندند.

دولت هلند دلیل این اقدام خود را نگرانی های امنیتی ذکر کرده است.

در واکنش به این اقدام،‌ رجب طیب اردوغان ،‌رئیس جمهوری ترکیه، هلند را بقایای فاشیسم نامید و گفت وقایع اخیر «نشانه افزایش نژادپرستی، فاشیسم و اسلام‌هراسی» در قاره اروپا است.

همزمان با این اظهارات تند آقای اردوغان صدها تن از طرفداران او در استانبول و روتردام دست به تظاهرات علیه دولت هلند زدند.

روز دوشنبه هم کاردار سفارت هلند به وزارت خارجه ترکیه احضار شد. آنکارا تهدید کرده است که هلند را تحریم خواهد کرد و در مقابل دولت هلند هم روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای به شهروندان خود درباره سفر به ترکیه هشدار داد.

برخی از رهبران اروپایی از این اقدام هلند حمایت کرده و از ترکیه خواسته‌اند بخاطر استفاده از واژه فاشیست از هلند عذرخواهی کند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که قاطعانه از عملکرد دولت هلند حمایت می کند.

چند روز پیش از آغاز تنش بین هلند و ترکیه ،‌رجب طیب اردوغان واژه فاشیسم را برای رهبران آلمان نیز بکار برده بود.

تاکنون کشورهای آلمان، هلند، اتریش، دانمارک و سوئیس به دلایل امنیتی از برگزاری تجمعات انتخاباتی با حضور وزرای ترکیه جلوگیری کرده اند.

بیش از سه میلیون ترک‌تبار در کشورهای مختلف اروپا از جمله آلمان و هلند زندگی می‌کنند که حدود یک میلیون و چهار صد هزار نفر آنها واجد شرایط رای دادن هستند.

رجب طیب اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه درصددند با جلب آرای این عده از ترک‌تباران ساکن اروپا پیروزی خود را در همه‌پرسی ماه آینده تضمین کنند.

همه پرسی قانون اساسی که اختیارات رئیس جمهور را افزایش داده و او را به قدرتمندترین شخصیت سیاسی و اجرایی کشور تبدیل می کند قرار است روز ۲۷ فروردین برگزار شود.

نظرسنجی های اخیر در ترکیه حاکی از آن است که رقابت بین احزاب مخالف و موافق بسیار شدید است و احتمال پیشی گرفتن آرای منفی دور از انتظار نیست.

در خواست برای خویشتنداری آنکارا

به دنبال چند روز تنش لفظی بین رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه و رهبران چند کشور اروپایی، روز دوشنبه اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپایی و دبیرکل ناتو از آنکارا خواستند از خود خویشتنداری نشان دهد.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو با صدور بیانیه ای خطاب به رهبران ترکیه و هلند از آنان خواست به تنش میان دو کشور پایان دهند.

در این بیانیه دبیرکل ناتو از همه اعضای ناتو خواسته است با رعایت اصول احترام متقابل خونسردی خود را حفظ کنند و برخورد سنجیده‌ای داشته باشند.

اتحادیه اروپا هم از ترکیه خواسته است از بیان اظهارات تند و هر گونه اقدامی که سبب افزایش تنش با هلند و آلمان می‌شود، خودداری کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز از هلند و ترکیه درخواست کرد برای کاهش تنش بین دو کشور با تعامل و به شکلی سازنده برخورد کنند.

وی تاکید کرد که روسیه نیازی به میانجی‌گری بین دو کشور نمی‌بیند و آنها خودشان می‌توانند اختلافاتشان را حل کنند.

XS
SM
MD
LG