لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

هلند به شهروندانش درباره سفر به ترکیه هشدار داد


استانبول، روز دهم مارس.
استانبول، روز دهم مارس.

دولت هلند روز دوشنبه ۲۳ اسفند در بیانیه‌ای به شهروندان خود درباره سفر به ترکیه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه هلند اعلام کرد: «از روز ۱۱ مارس ۲۰۱۷، میان ترکیه و هلند تنش دیپلماتیک رخ داده است. در سراسر ترکیه هوشیاری خود را حفظ کنید و از حضور در اجتماعات و اماکن پرازدحام خودداری کنید.»

پس از اینکه هلند به وزیران خارجه و خانواده ترکیه اجازه حضور در تجمع انتخاباتی ترک تباران هلندی در شهر روتردام را نداد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه ۲۲ اسفند به هلند هشدار داد که بهای اقداماتش را خواهد پرداخت. بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، نیز گفت که هلند «پاسخ قاطعی» دریافت خواهد کرد.

وزارت خارجه هلند به شهروندان این کشور گفته که سفر به ترکیه با خطر امنیتی همراه است و از آنان خواسته است پیش از سفر به ترکیه، وزارت خارجه هلند را مطلع کنند.

در بیانیه وزارت خارجه هلند تاکید شده که «در سراسر ترکیه احتمال حملات تروریستی بالاست. به‌ویژه در مناطق هم‌مرز با عراق و سوریه.»

تنش میان آنکارا و لاهه هنگامی بالا گرفت که هلند روز شنبه از نشستن هواپیمای مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، جلوگیری کرد. وی قصد داشت در یک میتینگ انتخاباتی ترک‌تباران هلند در روتردام شرکت کند. مقام‌های هلند همچنین روز شنبه فاطمه بتول سايان كايا، وزیر خانواده ترکیه، را نیز در مقابل کنسولگری این کشور در روتردام متوقف کردند و با اسکورت به بیرون از هلند فرستادند.

قرار بود مولود چاووش‌اغلو در تجمع روتردام به‌نفع تغییر قانون اساسی ترکیه سخنرانی کند. رای مثبت به همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در این مورد اختیارات گسترده‌ای به رئیس جمهوری ترکیه خواهد داد. قرار است این همه‌پرسی روز ۲۷ فروردین در ترکیه برگزار شود.

پس از تحولات در هلند، صدها تن روز شنبه در مقابل کنسولگری هلند در استانبول تجمع کردند. صدها تن نیز در شهر روتردام هلند در مقابل کنسولگری ترکیه تجمع کردند. در واکنش به این تجمع، پلیس ضدشورش با استفاده از خودروهای آب‌پاش، سگ و اسب معترضان ترک‌تبار در روتردام را متفرق کرد. نزدیک به ۴۰۰ هزار تن از جمعیت هلند ترک‌تبار هستند.

اتفاقات اخیر در آستانه انتخابات پارلمانی هلند صورت گرفته که قرار است روز چهارشنبه ۲۵ اسفند برگزار شود. در این ارتباط، حزب راست افراطی «آزادی» به رهبری خیرت ویلدرز، مانور زیادی روی ماجراهای اخیر داده است.

در همین حال، ترکیه ‌روز دوشنبه به‌طور رسمی سفیر هلند را احضار کرد. ترکیه همچنین مراتب اعتراض خود را به خاطر استفاده «غیرمتناسب» از زور علیه تجمع‌کنندگان روتردام،‌ به اطلاع دان فِدا هایزینخا، کاردار هلند، رساند. از زمان اتفاقات روتردام این سومین بار است که کاردار هلند به وزارت خارجه ترکیه احضار شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دولت هلند را «بقایای نازی‌ها و فاشیست‌» خطاب کرده است.

پس از آن دانمارک از نخست‌وزیر ترکیه خواست که سفر برنامه‌ریزی شده خود با دانمارک را عقب بیندازد.

XS
SM
MD
LG