لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

بازيگر نقش «آقای اسپاک» درگذشت


«لئونارد نيموی»، بازيگر نقش «آقای اسپاک» در سريال تلويزيونی «پيشتازان فضا»، جمعه هشتم اسفند ماه، در سن ۸۳ سالگی در خانه اش در شهر لس آنجلس درگذشت.

به نوشته روزنامه «گاردين»، سوزان بِی نيموی، همسر آقای نيموی، تأييد کرده که شوهرش از چند روز پيش به دليل مشکلات تنفسی در بيمارستان بستری شده بود.

نيموی با جان بخشيدن به شخصيت آقای اسپاک به يکی از محبوبترين چهره های تلويزيونی تبديل شد و شعار «عمرت دراز و پيروز» او مرزها را درنورديد.

اما واپسين پيام اين بازيگر محبوب در شبکه های اجتماعی حاکی از اطلاع او از رسيدن پايان محتوم زندگيش بود. لئونارد نيموی روز دوشنبه، چهارم اسفند ماه، در آخرين پيام خود در شبکه اجتماعی توئيتر نوشته بود: «زندگی شبيه يک باغ است. لحظات عاليش را ميتوان داشت، اما نميتوان حفظ کرد، مگر در خاطرات. ع د و پ. [عمرت دراز و پيروز]»

فعاليت های نيموی تنها به بازيگری محدود نماند، او در زمان حيات علاوه بر نقش آفرينی در فيلم، کارگردانی، عکاسی، نويسندگی، شاعری، آهنگسازی و معلمی را هم تجربه کرد. همين کارنامه بود که زندگی او را، در نظر طرفدارانش، مصداق شعار «عمرت دراز و پيروز» آقای اسپاک کرد.

«ويليام شاتنِر»، بازيگر نقش «ناخدا کِرک» - که در فيلم «پيشتازان فضا» با نيموی همبازی بود - درباره همکار فقيدش در فيسبوک نوشت: «او را مثل يک برادر دوست داشتم، دل همه ما برای قريحه طنز او تنگ خواهد شد، برای استعدادش و ظرفيتش در عشق ورزيدن.»

«جورج تاکی» - که در نقش «سولو» با نيموی همبازی بود - گفت: «يک دوست فوق العاده را از دست دادم. لئونارد جان تو را به ستاره ها برميگردانيم. به ما ياد دادی که عمرمان را دراز و پيروز زندگی کنيم و خودت هم، دوست من، قطعاً همين کار را کردی. خيلی خيلی دلتنگت مي شوم.»

در صدر فهرست سوگواران «آقای اسپاک» نام «باراک اوباما»، رئيس جمهوری آمريکا، هم وجود دارد که در واکنش به خبر درگذشت نيموی گفت: «مدتها پيش از آنکه نِرد بودن مُد شود، نام لئونارد نيموی بر سر زبانها بود، من عاشق اسپاک بودم.»

نيموی يک سال پيش اعلام کرده بود که به بيماری مضمن انسدادی ريه مبتلا است و گفت که دليلش سيگاری بودن او در گذشته بوده است. بازيگر نقش آقای اسپاک با شوخ طبعی هميشگي اش در توئيتر نوشت: «۳۰ سال پيش سيگار را ترک کردم. انگار به موقع نبوده، حالا سياوپيدی [بيماری مضمن انسدادی ريه] گرفته ام. بابابزرگ ميگه همين الان ترک کن! ع د و پ [عمرت دراز و پيروز].»

XS
SM
MD
LG