لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

اوباما: نیروهای ايرانی بايد به حق حاکميت ملی عراق احترام بگذارند


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، و حيدر العبادی، نخست وزير عراق.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، و حيدر العبادی، نخست وزير عراق.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه ۲۵ فروردین گفت که کمک‌های ایران به عراق باید از طریق دولت این کشور انجام شده و نیروهای ایرانی زیر نظر بغداد فعالیت کنند و از این طریق به حق حاکمیت ملی عراق احترام بگذارند.

به گزارش رویترز، باراک اوباما که همراه با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش ایران در عراق، اظهار داشت: این واضح است که ایران و عراق به دلیل مرزهای مشترک باید روابط مهمی با یکدیگر داشته باشند. از آنجا که اکثریت مردم عراق شیعه هستند، انتظار می رود که دو کشور با هم روابط داشته باشند.

رییس جمهوری آمریکا در سخنانش همچنین به نقش ایران در مقابله با گروه حکومت اسلامی در عراق اشاره کرد.

گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش تابستان پارسال توانست بخش‌های وسیعی از مناطق سنی نشین عراق را به تصرف خود در آورد. ایران برای مقابله با نفوذ گروه حکومت اسلامی به دیگر بخش‌های عراق، دست به سازماندهی نیروهای شبه نظامی شیعه زده است.

ایران همچنین در عملیات مشترک اخیر ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه برای بازپس گیری تکریت، زادگاه صدام حسین، از گروه حکومت اسلامی نقش مهمی داشت.

باراک اوباما با این حال تاکید کرده است که در مذاکرات روز سه شنبه خود با حیدر العبادی در مورد نقش ایران مذاکره کرده است.

به گفته وی کمک ها به عراق تا پیش از روی کار امدن دولت عبادی برای سازماندهی شبه نظامیان شیعه در حالی گروه حکومت اسلامی در حال پیشروی بود قابل درک است.

رییس جمهوری آمریکا اظهار داشت: از روزی که دولت حیدر العبادی روی کار آمد، کلیه کمک‌های خارجی به این کشور برای مبارزه با گروه داعش می‌بایست از طریق دولت عراق انجام شود. این شیوه‌ای است که نشان می‌دهید به استقلال و حق حاکمیت عراق احترام می‌گذارید.

وی تاکید کرد: موضع نخست وزیر عراق استقبال از کمک دیگر کشورهای بوده است، ولی کمک‌ها نه تنها باید با هماهنگی دولت عراق صورت گیرد، بلکه بر اساس سلسله مراتب فرماندهی باید به دولت عراق پاسخگو بود.

آقای اوباما همچنین از اعطای کمک انساندوستانه ۲۰۰ میلیون دلاری واشینگتن به آوارگان حملات گروه حکومت اسلامی در عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا تسلیحات پیشرفته در اختیار عراق قرار می‌دهد، رییس جمهوری ایالات متحده تنها گفت: ما در حال گسترش همکاری با عراق برای اطمینان یافتن از پیروزی ارتش این کشور در مقابل گروه حکومت اسلامی هستیم.

طبق این گزارش، حیدر العبادی نیز از کمک‌های آمریکا در مبارزه با گروه حکومت اسلامی تقدیر کرده است.

نخست وزیر عراق همچنین اظهار داشت که در مذاکرات خود با باراک اوباما در خصوص عملیات آینده نیروهای عراقی برای آزادی و بازپس گیری استان انبار و شهر موصل از نیروهای گروه حکومت اسلامی گفت‌و‌گو کرده است.

حیدر العبادی افزود: باراک اوباما و دولت آمریکا آمادگی خود را برای کمک به عراق برای آزادسازی تمام مناطق اعلام کردند.

در همین حال، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که حیدر العبادی در این سفر به طور مشخص درخواست دریافت تسلیحات پیشرفته را ارائه نکرده است.

XS
SM
MD
LG