لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

اوباما: توافق پاریس نقطه عطفی برای جهان است


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز شنبه ۱۲ دسامبر با استقبال از توافق ۱۹۵ کشور درباره تغییرات اقلیمی، گفته است: توافق تاریخی پاریس نقطه عطفی برای جهان است.

۱۹۵ کشور شرکت کننده در نشست پاریس پس از دو هفته مذاکرات فشرده روز شنبه بر سر یک بسته مشترک برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین کنار گذاشتن استفاده از سوخت‌های فسیلی توافق کردند.

این کشور‌ها توافق کرده‌اند که میزان افزایش دمای زمین تا سال ۲۱۰۰ باید زیر دو درجه باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است: توافق «قدرتمند» و تاریخی به دست آمده در پاریس می‌تواند نقطه عطفی در مقابله با تغییرات اقلیمی برای جهان باشد.

باراک اوباما که درکاخ سفید صحبت می‌کرد، گفته است: توافق پاریس، چارچوب پایدار مورد نیاز جهان را برای مقابله با بحران وضعیت آب و هوایی فراهم می‌کند.

وی اضافه کرده است: این توافق ساز وکارها و اسکلت بندی لازم را برای اینکه به طور مستمر و مداوم با این مساله مواجه شویم را ارائه می‌کند.

باراک اوباما تاکید کرده است که توافق پاریس «بدون نقص» نیست، به ویژه وقتی نزدیک به ۲۰۰ کشور درگیر مذاکره باشند.

وی تصریح کرده است: این توافق بهترین فرصت برای حفظ زمین است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین هشدار داده است که توافق پاریس تنها گام نخست برای متوقف کردن تغییرات اقلیمی است.

وی همچنین گفته است، اگرتمام اهداف اولیه توافق جهانی پاریس محقق شوند، فقط بخشی از مسیر برای کاهش کربن در اتمسفر طی شده است.

در همین زمینه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،نیز با تمجید از توافق پاریس گفته بود: این توافق یک پیروزی برای زمین و نسل‌های آینده است.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفته که توافق پاریس «گامی بلند برای آینده زمین» است.

XS
SM
MD
LG