لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

اوباما: آمریکا به اعمال فشار بر ایران ادامه می دهد


باراک اوباما در کنفرانس خبری روز جمعه به همراه رییس جمهوری کره جنوبی
باراک اوباما در کنفرانس خبری روز جمعه به همراه رییس جمهوری کره جنوبی

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۲۴ مهرماه در واکنش به آزمایش موشکی ایران گفته است، به رغم توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، واشینگتن از طریق جامعه بین المللی به اعمال فشار بر تهران ادامه خواهد داد. وی همچنین هشدار داده است که رفتار «بد» ایران در منطقه و جهان برای این کشور هزینه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشتدپرس، باراک اوباما که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، در خصوص آزمایش موشکی اخیر ایران گفته است که توافق هسته‌ای قرار است یک مساله مشخص را حل کند، و آن این است که مطمئن شویم که این کشور به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و این (توافق) بهترین راه حل برای این مساله است.

وی اضافه کرده است: این توافق به طور کامل طیف گسترده‌ای از مسایل بزرگی که ما بر سر آنها با هم اختلاف داریم را حل و فصل نمی‌کند.

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «ما می‌بایست از طریق جامعه بین المللی به اعمال فشار بر آنها (ایران) ادامه دهیم.»

آقای اوباما تاکید کرده است: از طریق کانال دوجانبه و مذاکرات به مقام‌های ایران یادآوری خواهیم کرد که «رفتار بد در منطقه و جهان هزینه خواهد داشت.»

ایران ۱۹ مهرماه اعلام کرد که آزمایش موشک بالستیک «عماد» با موفقیت انجام شده است. گفته می‌شود، این موشک ۱۷۰۰ کیلومتر برد دارد.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی می‌گویند، موشکی که ایران اخیرا آزمایش کرده است قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد و «نقض آشکار» قطعنامه سازمان ملل است.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است، پس از بررسی اطلاعات به دست آمده، ایالات متحده آمریکا تایید می‌کند که موشک بالستیک آزمایش شده از سوی ایران در روز ۱۰ اکتبر- ۱۸ مهرماه- «اساسا قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی افزود که این آزمایش نقض قطعنامه شورای امنیت است که انجام چنین کاری را ممنوع کرده است.

اما عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران با تکذیب این مسئله گفته که «هیچ یک از موشک‌های ایران اعم از بالستیک و غیر آن برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین تولید و آزمایش آن‌ها خلاف قطعنامه ٢٢٣١ به شمار نمی‌رود.»

راهبرد ایران و روسیه در سوریه نتیجه نمی‌دهد

رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود با اشاره به راهبرد ایران و روسیه در جنگ داخلی سوریه، تصریح کرد، این اقدامات نتیجه بخش نخواهد بود.

آقای اوباما گفته است: در خصوص اقدامات آنها در سوریه، همانطور که پیش‌تر گفتم، آنها فقط کارهایی که طی پنج سال گذشته انجام می‌دادند را بیشتر کرده‌اند.

وی اضافه کرده است: این نشانه آن است که پیش فرض و تئوری اولیه آنها برای چگونه حل و فصل کردن مساله سوریه نتیجه نداده و نخواهد داد. فهم آنها از شرایط این بود که اگر سلاح و پول در اختیار حکومت بشار اسد بگذارند او قادر خواهد بود تا مخالفان را سرکوب کند.

رییس جمهوری آمریکا افزوده است: اما وقتی دیدند این رویکرد نتیجه نمی‌دهد، حزب الله و مستشاران نظامی خود را به میدان فرستادند، اما این هم نتیجه بخش نبود. حالا روس ها خود وارد میدان شده‌اند و ایران نیروهای بیشتری به (سوریه) اعزام خواهد کرد، ولی این راهبرد هم نیتجه بخش نخواهد بود، چرا که آنها از حکومتی حمایت می‌کنند که در چشم عمده مردمان این کشور مشروعیت خود را از دست داده است.

در تازه ترین تحول در سوریه، ارتش این کشور روز جمعه با پشتیبانی شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، و حملات هوایی روسیه، حمله زمینی به جنوب شهر حلب را آغاز کرد.

​به گزارش رسانه های بین المللی، ارتش سوریه در چند جبهه در نزدیکی شهرهای اصلی این کشور، فشار خود را بر مخالفان مسلح افزایش می‌دهد تا بتواند سیطره خود را بر مناطق غرب این کشور بسط دهد.

XS
SM
MD
LG