لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

کاخ سفید: باراک اوباما و ملک سلمان درباره ایران و مسایل منطقه مذاکره کردند


باراک اوباما و سلمان بن عبدالعزیز
باراک اوباما و سلمان بن عبدالعزیز

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی روز چهارشنبه اول اردیبهشت در ریاض، درباره درگیری‌ها در سوریه و یمن و همچنین به طور کلی در خصوص اقدامات ایران در منطقه مذاکره کردند.

در بیانیه کاخ سفید تصریح شده است، در این دیدار رهبران دو کشور در خصوص مسایل مرتبط با درگیری‌ها در منطقه که کشور‌های عضو ائتلاف بر سر آنها اختلاف نظر دارند، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این بیانیه تصریح شده است که آمریکا در این دیدار نگرانی خود را از مسایل حقوق بشر در عربستان مطرح کرد.

با این حال، کاخ سفید می‌گوید رهبران دوکشور باردیگر با روابط دوستانه تاریخی و همچنین استراتژیک عمیق بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش رویترز، باراک اوباما پیشتر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواسته بود تا به نوعی «صلح سرد» با ایران دست یابند تا تمام کشورهای منطقه توان خود را بر یک هدف واحد یعنی از بین بردن جریان افراط گرایی متمرکز کنند.

کاخ سفید در بیانیه خود تصریح کرده است: رییس جمهوری آمریکا و پادشاه عربستان به طور کلی در خصوص پیامدهای اقدامات تحریک آمیز ایران در منطقه گفت‌و‌گو کردند و براهمیت دستیابی به رویکردی فراگیری برای کاهش تنش‌ها در منطقه توافق کردند.

گزارش‌ها حاکی است که در دیدار دو ساعته باراک اوباما و ملک سلمان شماری از مقام‌های بلندپایه عربستان نیز حضور داشته‌اند.

به گزارش رویترز، کاخ سفید اشاره‌ای نکرده است که در جریان دیدار روز چهارشنبه مقام‌های عربستان با رییس جمهوری آمریکا در خصوص طرح کنگره درباره حوادث یازدهم سپتامبر و ارتباط احتمالی مقام‌های عربستان با القاعده گفت‌و‌گویی انجام شده است یا نه.

در همین حال، «سی ان ان» در گزارش به مساله استقبال از باراک اوباما در عربستان پرداخت.

گزارش‌ها حاکی است که پادشاه عربستان روز چهارشنبه برای استقبال از باراک اوباما به فرودگاه نرفته است و فرماندار ریاض از رییس جمهوری آمریکا استقبال کرده است.

یک کار‌شناس به «سی ان ان» گفته است، جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا در جریان اخرین سفر خود به عنوان رییس جمهور به عربستان سفر کرد و پادشاه عربستان از وی در فرودگاه استقبال کرد. این در حالی است که هیچ از مقام بلندپایه عربستان از باراک اوباما استقبال نکرد.

XS
SM
MD
LG