لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

یک دادگاه تجدید نظر آمریکا علیه فرمان مهاجرتی ترامپ رای داد


دونالد ترامپ در حال امضای فرمان مهاجرتی در ۲۷ ژانویه سال جاری.
دونالد ترامپ در حال امضای فرمان مهاجرتی در ۲۷ ژانویه سال جاری.

گزارش‌ها حاکی است که یک دادگاه تجدیدنظر دیگر در آمریکا دادخواست دولت این کشور درباره فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ را رد کرد.

به گزارش رویترز، دادگاه تجدیدنظر منطقه نهم آمریکا در سانفرانسیسکو به شکایت وزارت دادگستری آمریکا از حکم یک قاضی فدرال ایالت هاوایی رسیدگی کرده است.

سه قاضی دادگاه تجدید نظر منطقه نهم روز دوشنبه ۲۲ خردادماه اعلام کرده اند که فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا قوانین مهاجرتی موجود در کشور را نقض می کند.

با این حال دادگاه تجدید نظر منطقه نهم به این موضوع که آیا فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ نقض قانون اساسی است، اشاره‌ای نکرده است.

فرمان اجرایی دونالد ترامپ که ۱۶ اسفندماه سال گذشته صادر شد،مهاجرت و سفر شهروندان شش کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به آمریکا را به طور موقت تعلیق می کرد. بر اساس این فرمان رئیس جمهوری آمریکا، ورود شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سوریه، سومالی، سودان و یمن به ایالات متحده به مدت ۹۰ روز متوقف می شد.

دادگاه تجدیدنظر منطقه نهم آمریکا گفته است که فرمان مهاجرتی رییس جمهوری آمریکا دلایل منطقی برای ممنوعیت سفر شهروندان این شش کشور ارائه نکرده است.

در حکم این دادگاه آمده است: این فرمان اجرایی دلایل کافی برای تعلیق ورود ۱۸۰ میلیون نفر بر اساس ملیت آنها ارائه نکرده است.

ساعاتی پس از این حکم دادگاه تجدیدنظر، شان اسپایسر ، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه با دفاع از فرمان مهاجرتی رییس جمهوری آمریکا گفته است، دولت در حال بررسی این حکم تازه است.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده است: ما در دوره بسیار خطرناکی به سر می بریم و آمریکا می بایست از همه ابزارهای موجود برای ممانعت از ورود تروریست ها به داخل کشور استفاده کند.

شان اسپایسر همچنین گفته است، ما اعتقاد داریم که فرمان مهاجرتی رییس جمهوری برای محافظت از کشور، کاملا قانونی است و در نهایت دیوان عالی آن را تایید خواهد کرد.

این در حالی است که پیشتر نیز دادگاه تجدید نظر منطقه چهارم آمریکا در چهارم خرداد با ۱۰ رای موافق در مقابل ۳ رای مخالف به تایید حکم دادگاه مریلند و علیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ رای داد.

راجر گریگوری، قاضی ارشد دادگاه تجدید نظر منطقه چهارم گفته بود، هدف اصلی فرمان اجرایی این است که از ورود پیروان یک دین خاص به آمریکا جلوگیری کند.

وی تصریح کرده بود، چنین اقدامی خلاف قانون اساسی آمریکا است.

در همین زمینه، جف سشنز، دادستان کل آمریکا پیشتر در واکنش به حکم دادگاه تجدید نظر منطقه چهارم گفته بود، وزارت دادگستری از دیوان عالی خواهد خواست این موضوع را بررسی کند.

جف سشنز همچنین اضافه کرده بود، شهروندان کشورهایی که دولت‌های آنها از تروریسم حمایت می کنند یا به تروریست‌ها پناه می دهند، نباید بدون گزینش‌های سخت وارد امریکا بشوند.

XS
SM
MD
LG