لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

چرخش رییس جمهور فیلیپین به سوی همگرایی با چین


رودریگو دوترته
رودریگو دوترته

رودریگو دوترته رییس جمهور فیلیپین روز پنجشنبه «جدایی» از آمریکا را اعلام کرد و افزود با چین در مورد حل اختلافات دو کشور بر سر قلمرو دریایی در آبهای دریای چین جنوبی به توافق رسیده است.

به گزاش خبرگزاری رویترز، آقای دوترته این سخنان را در جریان دیدارش از پکن اعلام کرد. به گفته او این دیدار رسمی همراه با حدود ۲۰۰ نفر از سران اقتصادی فیلیپین زمینه را برای یک همکاری اقتصادی گسترده با چین درست در مقطعی که مناسبات با آمریکا رو به سردی است فراهم خواهد کرد.

او در سخنانش خطاب به اجتماع سران اقتصادی چین و فیلیپین در تالار بزرگ خلق در شهر پکن که معاون ریاست جمهوری چین نیز در آن شرکت داشت گفت: «در این اجتماع من جدایی خود از ایالات متحده آمریکا را اعلام می‌کنم. این جدایی هم در زمینه‌های نظامی است و هم در زمینه‌های اقتصادی است. آمریکا باخته است.»

اقدامات رودریگو دوترته برای نزدیکی به چین چرخش بزرگی در سیاست خارجی دولت فیلیپین از زمان به قدرت رسیدن او در اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۶ است.

دولت سابق فیلیپین در مورد اختلافات خود با چین بر سر قلمرو دریایی در آبهای دریای چین جنوبی به دیوان بین المللی لاهه شکایت کرده بود و این مرجع حقوقی چند ماه پیش در حکم خود اعلام کرد چین از نظر تاریخی حق حاکمیت بر این مناطق را ندارد.

رامون لوپز وزیر بازرگانی فیلیپین گفت در جریان دیدار از پکن مجموعه قراردادهای اقتصادی به ارزش ۱۳. ۵ میلیارد دلار بین دو کشور امضا خواهد شد.

رودریگو دوترته در بخش دیگری از سخنرانی در پکن گفت: «من خود را با دیدگاههای ایدئولوژیک شما همسو کرده‌ام و شاید به روسیه هم سفر کنم و به ولادیمیر پوتین بگویم سه کشور ما، چین، فیلیپین و روسیه در کنار یکدیگر و علیه جهان هستیم. این تنها راه ممکن است.»

خبرگزاری رویترز می‌افزاید، چند ساعت پس از این سخنرانی مقامهای اقتصادی ارشد دولت فیلیپین در بیانیه‌ای گفتند هر چند همکاریهای اقتصادی نزدیک بین کشورهای آسیایی از مدت‌ها پیش باید روی می‌داد ولی این به معنای پشت کردن فیلیپین به غرب نیست.

وزرای اقتصاد و برنامه ریزی فیلیپین در بیانیه مشترک خود گفتند: «ما مناسبات خود با غرب را حفظ خواهیم کرد ولی می‌خواهیم همکاری با همسایگان را توسعه دهیم. ما در سطح منطقه پیوندهای فرهنگی نزدیک‌تر و تفاهم بهتری داریم. فیلیپین می‌خواهد مناسبات با اعضای آسه آن از جمله کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی را توسعه دهد.»

استقبال رسمی از رودریگو دوترته در چین بی‌سابقه بود و رییس جمهور فیلیپین به تالار بزرگ خلق دعوت شد که مخصوص استقبال از شمار اندکی از رهبران جهان است.

شی جین پینگ رییس جمهور چین ملاقات با آقای دوترته را تحولی اساسی در مناسبات دو کشور توصیف کرد. او به می‌ه‌مان خود گفت چین و فیلیپین دو کشور برادرند و می‌توانند اختلافات خود را به شکل مناسبی حل کنند. ولی در کنفرانس خبری مشترک از اختلاف دو کشور در مورد قلمرو دریایی در دریای جنوبی چین نام نبرد. شی جین پینگ افزود: «امیدوارم از این دیدار به عنوان فرصتی برای بهبود مناسبات دو کشور براساس روابطی دوستانه استفاده کنیم.»

معاون وزارت خارجه چین نیز تاکید کرد اختلاف برسر قلمرو دریایی چکیده مناسبات دو طرف نیست. او افزود: «دو کشور بر توافق پنج سال پیش خود تاکید کردند که جوهره آن گفتگوهای دوجانبه برای یافتن یک راه حل مناسب برای موضوع دریای جنوبی چین است.»

سخنان رییس جمهور فیلیپین در پکن ادامه موضع گیریهای اخیر او علیه دولت آمریکاست. او در ماههای اخیر بار‌ها به دولت آمریکا به عنوان قدرت استعماری سابق در فیلیپین حمله کرده و باراک اوباما را «حرامزاده‌ای» خطاب کرد که «باید به جهنم برود.»

او در سخنرانی روز چهارشنبه خود در جمع فیلیپینی‌های ساکن پکن گفت سیاست خارجی این کشور به سوی اتحاد با چین چرخیده است. او افزود: «من دیگر به آمریکا نخواهم رفت چون آنجا فقط به ما توهین می‌کنند. زمان خداحافظی با آمریکا فرارسیده است.»

اما تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در فیلپین نشان می‌دهند که هنوز هم بخش اعظم مردم این کشور به آمریکا بیشتر از چین اعتماد دارند.

XS
SM
MD
LG