لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۸

رییس‌جمهوری فیلیپین در «کشتن هزار نفر دست داشته است»


شاهد عینی در مجلس سنای فیلیپین گفته که رودریگو دوترته (صاحب عکس) شخصا حدود ۵۰ مورد از ترورها را انجام داده است.
شاهد عینی در مجلس سنای فیلیپین گفته که رودریگو دوترته (صاحب عکس) شخصا حدود ۵۰ مورد از ترورها را انجام داده است.

یک عضو سابق گروه‌های شبه‌نظامی روز پنجشنبه ۲۵ شهریور در مجلس سنای فیلیپین شهادت داد که رودریگو دوترته رییس‌جمهوری این کشور زمانی که شهردار بود به او و سایر اعضای یک جوخه مرگ دستور می‌داد که مخالفان و مجرمان را در حملات مسلحانه‌ای شبیه به باندهای مسلح به قتل برسانند.

به گفته وی، در جریان این حملات حدود هزار نفر به قتل رسیدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ادگار ماتوباتو ۵۷ ساله به جلسه تحقیقات مجلس سنا که به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، گفت به گوش خود شنیده است که رودریگو دوترته دستور بعضی از این کشتارها را صادر کرده و خود او نیز شخصا حدود ۵۰ مورد از این ترورها را انجام داده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر همواره رییس‌جمهوری فیلیپین را به مشارکت در چنین قتل‌هایی متهم کرده بودند. اما آقای دوترته حتی در سخنرانی‌هایی که از «کشتن مجرمان» دفاع می‌کرد هرگونه دخالتی در فعالیت جوخه‌های مرگ را تکذیب کرده است.

ادگار ماتوباتو اولین فردی است که در یک تحقیقات علنی به مشارکت در این قتل‌ها و دخالت رییس‌جمهوری فیلیپین اعتراف می‌کند.

ریاست کمیته تحقیق با سناتور لیلا د لیما از منتقدان سرسخت سیاست مبارزه با مواد مخدر رییس‌جمهوری جدید فیلیپین است. از آغاز دوره ریاست جمهوری وی در ماه ژوئن بیش از سه هزار قاچاقچی و مصرف کننده مواد مخدر به خاطر اجرای این سیاست به قتل رسیده‌اند.

رییس‌جمهوری فیلیپین در واکنش، سناتور د لیما را به دریافت رشوه از باندهای قاچاق مواد مخدر متهم کرده است. اتهامی که خانم د لیما آن‌ را قاطعانه تکذیب کرده است.

ادگار ماتوباتو در جلسه تحقیق مجلس سنا گفت رودریگو دوترته زمانی که شهردار بود حتی دستور ترور سناتور د لیما را هم صادر کرده بود. خانم د لیما در آن زمان رییس‌کمیسیون حقوق بشر بود و درمورد احتمال مشارکت رودریگو دوترته در قتل‌های غیرقانونی در ناحیه داوائو تحقیق می‌کرد.

این شاهد افزود او و همکارانش قرار بود خانم د لیما را در مسیر سفرش به ناحیه داوائو به کمین انداخته و به قتل برسانند ولی نقشه آنها به دلیل تغییر برنامه‌های خانم د لیما عملی نشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که کشتن افراد مظنون به مشارکت در قاچاق مواد مخدر طی ماه‌های اخیر علاوه بر فیلیپین در خارج از کشور نیز موجب نگرانی شده است. یک نمونه آن انتقاد باراک اوباما از این اقدامات و تاکید او بر متوقف کردن قتل‌ها و رعایت موازین حقوق بشر در مبارزه با مواد مخدر بود.

رودریگو دوترته ضمن رد انتقادهای آمریکا و سازمان ملل متحد مدعی شد دولت آمریکا که در اوایل قرن بیستم تعدادی از مسلمانان فیلیپین را قتل عام کرده برای دفاع از موازین حقوق بشر صلاحیت ندارد.

ادگار ماتوباتو در ادامه شهادت در جلسه کمیته تحقیق مجلس سنای فیلیپین افزود این قتل‌ها از سال ۱۹۸۸ و زمانی که رودریگو دوترته شهردار داوائو شد آغاز شد و تا سال ۲۰۱۳ ادامه یافت.

او گفت: «وظیفه ما کشتن قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر، تجاوزکاران و سارقان بود. ولی علاوه بر این مخالفان آقای دوترته و پسرش که اکنون معاون شهردار داوائو است هم هدف قرار می‌گرفتند».

سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین این اتهامات را رد کرده و افزود تحقیقات دولت در مورد دوره شهرداری آقای دوترته در شهر داوائو به دلیل فقدان شواهد کافی به نتیجه نرسیده است.

مقامات و فعالان حقوق بشر در فیلیپین از مدتها پیش گفته‌اند شاهدان از ترس مرگ حاضر نیستند علیه آقای دوترته شهادت دهند.

رییس‌جمهوری فیلیپین به اظهارات این شاهد تاکنون واکنشی نشان نداده ولی یک سخنگوی او گفت با وجودی که شهادت‌های ادگار ماتوباتو «ظاهرا معتبر به نظر می‌رسند» تک تک ما باید صحت حرف‌های او را بسنجیم.

XS
SM
MD
LG