لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

پوتین: روسیه هنوز از تمام توانمندی‌هایش در سوریه استفاده نکرده است


ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه

یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره فرایند صلح در سوریه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، گفته است، در صورتی که لازم باشد روسیه از «سلاح پیشرفته‌تر» در سوریه استفاده خواهد کرد.

به گزارش «سی ان ان» ولادیمیر پوتین روز شنبه ۱۹ دسامبر در مراسم تقدیر نیروهای امنیتی در کاخ کرملین گفته است: شاهد عملیات هماهنگ و موثر خلبانان و نیروهای شناسایی و تجسسی در سوریه هستیم. واحدهای مختلف ارتش، نیروی دریایی، هوایی در حال استفاده از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها هستند.

رییس جمهوری روسیه اضافه کرده است: «ما توانمندی‌های بیشتری داریم که اگر لازم باشد از آنها استفاده خواهیم کرد.»

به گزارش سازمان ملل متحد از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه تاکنون دستکم ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. این در حالی است که تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در حمایت از تلاش‌ها برای دست یافتن به راه حلی سیاسی برای جنگ داخلی سوریه تصویب کرد. این قطعنامه یک جدول زمانی شش ماهه برای تشکیل دولت انتقالی در سوریه تعیین کرده است. با این همه این قطعنامه به سرنوشت بشار اسد در جریان این گذار سیاسی اشاره‌ای نکرده است.

روسیه و ایران می‌گویند، فقط مردم سوریه باید در خصوص سرنوشت بشار اسد تصمیم بگیرند. این در حالی است که آمریکا و کشورهای غربی می گویند، بشار اسد مانعی بر سر راه صلح در سوریه است و باید برود.

«این همه توان ما نیست»

ولادیمیر پوتین همچنین گفته است: می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم، آنچه که تاکنون ما به کار گرفته‌ایم، همه توانمندی (نظامی) ما نبوده است. ما تاکنون از همه چیز استفاده نکرده‌ایم. ما توانمندی به مراتب بیشتری داریم که اگر لازم باشد از آنها استفاده خواهیم کرد.»

نیروی هوایی روسیه نزدیک به سه ماه است که حملات خود را علیه گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد آغاز کرده است.

روسیه می گوید، این حملات هوایی به درخواست بشار اسد، رییس جمهوری سوریه انجام می‌شوند.

این در حالی است که آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی در آغاز این حملات گفته بودند، روسیه در بیشتر مواضع مخالفان میانه رو حکومت سوریه را بمباران می‌کند.

XS
SM
MD
LG