لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۴

افزایش تنش بین قطر و کشورهای خلیج فارس بر سر اظهارات منتسب به امیر این کشور


قطر اظهارات منتسب به شیخ تمیم بن حمد را تکذیب کرده است.
قطر اظهارات منتسب به شیخ تمیم بن حمد را تکذیب کرده است.

گزارش ها حاکی است که جنگ لفظی بین قطر و تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بر سر اظهارات منتسب به امیر این کشور افزایش یافته است.

قطر روز چهارشنبه سوم خرداد اعلام کرده بود که خبرگزاری دولتی این کشور هک شده و اظهاراتی به نقل از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در انتقاد از آمریکا و در تمجید از ایران، حزب الله،‌ حماس و اخوان المسلمین در این خبرگزاری منتشر شده است.

گفته شده بود که امیر قطر در مراسم اعطای سردوشی سربازان، این اظهارات را مطرح کرده است.

دولت قطر می گوید، اظهارات منتشر شده جعلی است و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی چنین حرف هایی را مطرح نکرده است.

گزارش‌ها حاکی است که به رغم تکذیب حکومت قطر، خبرگزاری‌ها و رسانه های عربستان و امارات متحده عربی همچنان اظهارات شیخ تمیم بن حمد آل ثانی را منتشر می کنند.

خبرگزاری رویترز می گوید، تنش تازه بین قطر و سه کشور حاشیه خلیج فارس بیانگر آن است که احتمالا اختلافات بین این کشور ها در پشت پرده در حال افزایش است.

قطر پیشتر در سال ۱۳۹۲ با کشورهای عربستان، امارات و بحرین دچار اختلاف شده بود.

مسدود کردن وب سایت های قطری

در بیانیه رسمی یک مقام وزارت امور خارجه قطر در روز چهارشنبه آمده است:‌ ما متعجب هستیم که چرابه رغم تکذیب خبر همچنان برخی از شبکه تلویزیونی و خبرگزاری‌های این خبر جعلی را باز نشر می کنند.

یک سخنگوی دولت قطر نیز به خبرگزاری رویترز گفته است: امیر قطر اصلا در مراسم اعطای سردوشی سخنرانی نکرده بود .

این در حالی است که رسانه‌های کشور عربستان به شدت به امیر قطر حمله کرده اند. روزنامه عکاظ چاپ عربستان نوشته است: قطر با جدا شدن از صف، در کنار دشمنان ملت (عرب) ایستاده است.

«عرب نیوز» چاپ ریاض نیز نوشته است: این اظهارات امیر قطر خشم کشورهای خلیج فارس را برانگیخته است.

رویترز می گوید، کشورهای عربستان و امارات متحده عربی وب سایت شبکه «الجزیره» متعلق به قطر را مسدود کرده اند.

به گزارش رویترز، تلویزین العربیه، وابسته به دولت عربستان ،برنامه‌ای با عنوان «سند این که خبرگزاری قطر هک نشده بود»، پخش کرده و گفته است: اظهارات امیر قطر نه تنها درخبرگزاری دولتی بلکه در شبکه تلویزیون دولتی و اینستاگرام خبرگزاری دولتی این کشور نیز منتشر شده بود.

العربیه همچنین به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه امارات اعلام کرده است، تمام وب سایت‌های خبری قطر در امارات مسدود شده اند.

یک دیپلمات غربی در دوحه به خبرگزاری رویترز گفته است: واقعیت این است که منطقه در آستانه تشدید تنش‌ها است و این هرج و مرج کامل است و هیچ کس چشم اندازی روشنی ندارد.

اظهارات منتسب به امیر قطر تنها چند روز پس از حضور وی در دیدار سران کشورهای اسلامی با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در عربستان منتشر شده است.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود در جمع سران کشورهای اسلامی گفته بود که ایران عامل بی ثباتی در منطقه است.

پیشتر در اسفندماه سال ۱۳۹۲ عربستان سعودی٬‌ امارات متحده عربی و بحرین٬ سه عضو شورای همکاری خلیج فارس به دنبال اختلاف نظر با قطر٬ دیگر عضو این شورا بر سر حمایت دوحه از اسلام‌گرایان٬ در اقدامی بی‌سابقه سفرای خود را از قطر فراخواندند.

XS
SM
MD
LG