لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

ایران «در حال مذاکره» با بوئینگ برای خرید هواپیما است


فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت ایران‌ایر، با اشاره به مذاکرات با شرکت هواپیما سازی آمریکایی بوئینگ برای خرید احتمالی۱۰۰ فروند هواپیمای مسافری، گفته است، موانع و مشکلاتی بر سر راه خرید هواپیماها قرار دارد که می بایست رفع شوند.

مدیرعامل شرکت ایران‌ایر به رویترز گفته است: مذاکرات و گفت وگو‌ها هم اکنون در جریان است. امیدوارم در آینده در این زمینه به تفاهم برسیم.

فرهاد پرورش در ادامه اضافه کرده است: درخصوص تعداد و نوع هواپیما‌ها در آینده بحث خواهیم کرد، اما در گام اول می بایست به تفاهم مشترک دست یافت.

ایران پیشتر قراردادی را برای خرید ۱۱۸ هواپیما از ایرباس به ارزش ۲۷ میلیارد منعقد کرد.این در حالی است که این قراردادبه دلیل این که بخشی از قطعات ساخت آمریکا است، مشروط به صدور مجوز دولت آمریکا است و هم اکنون روند اجرای این قرارداد با کندی مواجه است.

مدیرعامل شرکت ایران‌ایر گفته است، برای نهایی شدن قرار داد با ایراباس، مسایلی وجود دارد می بایست در چارچوب توافق هسته‌ای ، برجام،بین آمریکا و ایرباس حل و فصل شود.

فرهاد پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا قرار داد با شرکت هواپیمایی بوئینگ به اندازه قرار داد با ایرباس خواهد بود، تصریح کرده است: نه بزرگتر از ایرباس، شاید نزدیک به آن باشد، اما بسته به شرایط است. به هرحال، ایران نیازمند ۳۰۰ هوایپما در ۱۰ سال آینده است.

مدیرعامل ایران ایر در همین حال تصریح کرده است چنین قراردادی همچنین نیازمند تاییدیه دولت ایران نیز هست.

در همین حال، برخی منابع صنایع هوایی به رویترز گفته اند که احتمالا به زودی قراردادی برای خرید ۱۰۰ هواپیما بین ایران ایر و بوئینگ منعقد خواهد شد.

فاخر داغستانی، سخنگوی شرکت هواپیما سازی بوئینگ برای خاورمیانه گفته است: مابراساس دستور العمل دولت آمریکا برای صدور مجوز در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

پیشتر یک هیات از شرکت هواپیمایی بوئینگ در فروردین ماه سال جاری به تهران سفر کرد.

یک مقام ایرانی در خصوص مذاکرات با هیات بوئینگ در تهران گفته بود: «ین شرکت هواپیما سازی سری های« جدید هواپیماهای ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷ را برای فروش به ایران از طریق تامین فایناس از منابع خارجی پیشنهاد کرد.»»

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، به دنبال توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، در دیماه پارسال طی فرمانی مجوز فروش هواپیما مسافربری به ایران را صادر کرد.

سپس وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز پنجم فروردین ماه با صدور «مجوز کلی» برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران به شرکت‌های آمریکایی اجازه داد، پس از بیش از سه دهه به ایران هواپیما بفروشند.به دنبال این مجوز‌ها هفته گذشته مقام‌های ایرانی از سفر هیات بوئینگ به تهران خبر دادند.

XS
SM
MD
LG