لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

نماینده خامنه‌ای: فضای داخلی کشور درباره حج کمی ملتهب است


علی قاضی عسکر« موجی» را که در داخل کشور «علیه فریضه حج راه انداخته شده است، بسیار خطرناک» توصیف کرده است.
علی قاضی عسکر« موجی» را که در داخل کشور «علیه فریضه حج راه انداخته شده است، بسیار خطرناک» توصیف کرده است.

علی قاضی عسکر،‌ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، روز سه شنبه با اشاره به این که فضای داخل کشور در خصوص سفر حجاج ایرانی به عربستان «کمی ملتهب» است، از رسانه ها خواسته است تا « فضا را آرام» کنند.

در همین زمینه، ایسنا روز سه شنبه به نقل از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش داده است که دولت عربستان با استقرار هیات کنسولی ایران در ایام برگزاری حج در این کشور موافقت کرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، آقای قاضی عسکر در نشست هماهنگی در خصوص حج گفته است، اولین گروه حجاج ایرانی نهم مرداد ماه سال جاری به عربستان اعزام خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با بیان اینکه همکاری عربستان در این رابطه بسیار خوب است و هیچ مشکلی نداریم، تصریح کرده است: «تاکنون قراردادهایمان بسته شده و هیچ مشکلی نداشته‌ایم و احساس ما این است که ان‌شاء‌الله حج آرامی داریم. اما فضای داخلی کشور کمی ملتهب است و رسانه‌ها باید این فضا را آرام کنند.»

آقای قاضی عسکر« موجی» را که در داخل کشور «علیه فریضه حج راه انداخته شده است، بسیار خطرناک» توصیف کرده است.

وی می گوید روز یکشنبه به مدت دو ساعته با تعدادی از خانواده‌های کشته شدگان «حادثه منا»، دیدار کرده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه گفته است: «در روزهای اخیر عده‌ای فضای تلخی علیه حج و سازمان حج و زیارت به‌وجود آورده‌اند و برخی رسانه‌ها در آستانه برگزاری حج به دنبال فضاسازی علیه این فریضه بزرگ و تاثیرگذار دینی هستند.»

گزارش ها حاکی است که شماری از خانواده های کشته شدگان «حادثه منا» روز یکشنبه در مقابل ساختمان سازمان حج و زیارت تجمعی اعتراضی برگزار کرده اند.

به گزارش روزنامه اعتماد « مهم‌ترين خواسته كساني كه در مقابل ساختمان اين سازمان در خيابان آزادي تجمع كرده بودند، عذرخواهي دولت عربستان از مردم ايران به خصوص خانواده‌هاي قرباني اين فاجعه بود.»

این گزارش می افزاید، برخي معترضان هم به خبرنگاران گفتند، « مذاكرات سازمان حج و زيارت با هيات عربستاني در هاله‌اي از ابهام و بدون شفافيت صورت گرفته است. در حالي كه خانواده‌هاي فاجعه منا اين حق را دارند كه از اين مذاكرات اطلاعات كافي كسب كنند.»

روزنامه اعتماد همچنین گزارش داده است که در تجمع روز یکشنبه برخورد «ماموران حراست سازمان حج زیارت با تجمع‌كنندگان و يكي از عكاسان خبري هم بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌ها و فضاي مجازي داشت.»

این در حالی است که یک نماینده سابق مجلس نیز خواستار بازنگری در اعزام حجاج شده است.

محمد علی اسفنانی، دادیار دیوان عالی کشور و نماینده مجلس نهم، گفته است: «در این شرایط چه تضمینی وجود دارد که امنیت و عزت حجاج ما حفظ شود و لذا در اوضاع سیاسی امروز عربستان و خصمانه‌تر شدن روابطش با ایران اعزام حجاج نگرانی‌های امنیتی در پی دارد.»

زائران ایرانی آخرین بار سال ۹۴ در مراسم حج شرکت داشتند. در آن زمان به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در هنگام عبور زائران از منطقه منا، بیش از دو هزار تن جان خود را از دست دادند که بیش از ۴۶۰ تن از آنها ایرانی بودند.

جدال‌های لفظی مقام‌های ایران و عربستان سعودی پس از این حادثه و به توافق نرسیدن آنان درباره شرط‌های طرفین، مانع حضور زائران ایرانی در حج ۹۵ شد.

ایران و عربستان روابط دیپلماتیک ندارند. به گزارش ایسنا، پس از توافق برای اعزام حجاج ایرانی به عربستان در سال ۱۳۹۶،تهران از ریاض خواسته بود که هیأتی کنسولی از سوی ایران در فصل حج در این کشور مستقر شود تا مسائل کنسولی مربوط به اتباع ایرانی که در حج حضور دارند را پیگیری کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه شنبه گفته است:‌ «براساس تفاهم صورت گرفته میان سازمان حج و زیارت کشورمان با وزارت حج عربستان قرار شده است تعدادی از کارشناسان بخش کنسولی وزارت امور خارجه در زمان برگزاری این آئین به صورت موقت در شهرهای جده، مکه و مدینه برای ارائه خدمات کنسولی به حجاج ایرانی مستقر خواهند شد.»

XS
SM
MD
LG