لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

اصلاح‌طلبان با «محوریت محمد خاتمی در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند»


محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران
محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران

دبیر کل سابق حزب جبهه مشارکت و یک عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اعلام کردند که هماهنگی گروه‌های اصلاح طلب برای شرکت در رقابتهای انتخابات مجلس با «محوریت» محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، فیض الله عرب سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب، روز شنبه، ۲۳ آبان، گفت که اصلاح طلبان با «محوریت» محمد خاتمی دررقابتهای انتخابات مجلس شرکت می‌کنند و آقای خاتمی نیز «تمامی تلاش خود را در ایجاد انسجام، وحدت، همدلی و هماهنگ کردن اصلاح طلبان انجام خواهد داد.»

در همین حال محمد رضا خاتمی، دبیر کل سابق حزب جبهه مشارکت نیز با اشاره به تشکیل «شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان» تاکید کرد که احزاب، گروه‌ها و شخصیتهای اصلاح طلب با «محوریت» محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، دور هم جمع شده‌اند.

وی پیش بینی کرد که اگر اصلاح طلبان «منسجم و متحد» وارد انتخابات مجلس شوند حتی در صورت رد صلاحیت نیروهای «دسته اولشان» می‌توانند «در صد بالایی از رای مردم را جمع کنند.»

به گفته آقای خاتمی، لیست مشترک اصلاح طلبان به کمک اصلاح طلبان شهرستان‌ها تهیه خواهد شد و در هر شهرستان فعالین اصلاح طلب تصمیم می‌گیرند که چه کسی را به عنوان نماینده اصلاح طلبان انتخاب کنند.

دبیر کل سابق حزب جبهه مشارکت درباره حضور زنان و جوانان در فهرست‌های انتخاباتی نیز گفت: «انتخابات آینده قرار نیست آن چیزی که ما می‌خواهیم باشد بلکه مجلس آینده باید نقش ناجی کشور را داشته باشد.»

وی اضافه کرد: «دردرجه اول باید مجلس از نماینده‌های عاقل و مدبر پر شود و در درجه دوم ترکیب جنسیتی و سنی اهمیت خواهد داشت و ما هم اگر به این نتیجه برسیم که بانوان و جوانان رای آوری خوبی خواهند داشت قطعا استقبال ویژه‌ای از این امر خواهیم داشت.»

فعالیتهای گروه‌های اصلاح طلب برای شرکت در انتخابات مجلس از چند ماه گذشته آغاز شده است.

درهمین حال رسانه‌های ایران روز یکشنبه، ۱۷ آبان، خبر داده بودند که محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری، به عنوان رئیس «شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان» انتخاب شده است.

تشکیل این شورا درحالی است که پیش از این شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای هماهنگی گروه‌های اصلاح طلب وجود داشت.

درهمین حال علی محمد غریبانی، رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در مهر ماه گفته بود که این شورا، «شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان» را تشکیل داده که متشکل از ۲۱ عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، ۱۱ عضو کمیته شورای مشورتی و چند نفر از دبیران کل احزاب جدید التاسیس است.

تلاش اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس درحالی است که برخی اصولگرایان و همچنین اعضای شورای نگهبان بار‌ها از رد صلاحیت اصلاح طلبان و معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ سخن گفته اند.

در همین حال علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز سه شنبه، ۱۹ خرداد، تغییر مجلس اصولگرا به «مجلسی دیگر» را «تهدیدی» برای به گفته او «مصالح نظام» و همچنین «آرمان های» آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای، خوانده بود.

در مقابل اما حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه ۲۸ مرداد، گفته بود که شورای نگهبان «ناظر است، نه مجری» و افزوده بود: «کسی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر، هیئت اجرایی است.»

این سخنان واکنش شدید تعدادی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله رئیس قوه قضائیه، فرماندهان سپاه پاسداران و امامان جمعه را به دنبال داشت.

جلسه مشترک محمد یزدی محمد علی موحدیکرمانی و محمد تقی مصباح یزدی
گروه‌های اصولگرا که اکثریت مجلس نهم را در اختیار دارند نیز از سال گذشته برای شرکت در انتخابات مجلس همایشهایی را برگزار کرده‌اند.

از جمله نشست هایی با عنوان «همگرایی اصولگرایان» با مدیریت رضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، برگزار شده است.

آقای تقوی ۱۱ شهریور ۹۳ گفته بود که گزارشهای مربوط به همایش های شورای همکاری اصولگرایان، به آیت الله محمد یزدی، دبیرجامعه مدرسین حوزه علمیه قم، داده می‌شود.

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، لطف الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران، روز شنبه گفت که جلسه مشترک محمد یزدی، دبیر کل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محمد علی موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و محمد تقی مصباح یزدی برگزار شده است.

رسانه‌های ایران از آقای مصباح یزدی به عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» نام می‌برند.
این گروه از منتقدان مدیریت علی لاریجانی، رئیس مجلس هستند و در انتخابات مجلس نهم نیز فهرستی جداگانه از فهرست گروه‌های اصولگرا ارائه کردند.

علاوه بر جبهه پایداری، برخی از اعضای جبهه یکتا که متشکل از تعدادی از وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، است نیز اعلام کرده‌اند که در رقابتهای انتخابات مجلس حضور پیدا می‌کنند.

کامران دانشجو، وزیر علوم، محمد عباسی، وزیر تعاون،، حمید رضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش، و محمد حسینی، وزیر ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد، از جمله اعضای جبهه یکتا هستند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تلاش های آیت الله مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، برای معرفی کاندیدای واحد اصولگرایان، به نتیجه نرسید.

در همین حال مصطفی میرلوحی، مسئول دفتر آیت الله مهدوی کنی، با ابراز ناخشنودی از عملی نشدن ائتلاف اصولگرایان در انتخابات گفته بود که «علی اکبر ولایتی یکی از اعضای ائتلاف ۱+۲ حتی حاضر نشده بوده به تلفنه ای دفتر مهدوی کنی جواب دهد».

XS
SM
MD
LG