لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

روسیه: ترکیه تامین کننده اصلی سلاح و مهمات داعش است


ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد
ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز جمعه اول آوریل در نامه‌ای به شورای امنیت ترکیه را متهم کرده که تامین کننده اصلی سلاح و تجهیزات برای گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه است. وی همچنین گفته است، این تسلیحات زیر نظر دستگاه طلاعاتی ترکیه و توسط سه موسسه و نهاد غیر دولتی برای داعش در سوریه ارسال شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ویتالی چورکین در نامه خود تصریح کرده است که ارسال این کمک‌های نظامی تحت پوشش کاروان‌های کمک‌های انساندوستانه انجام شده است.

وی اضافه کرده است که این نهادها مواد منفجره‌ و مواد شیمیایی صنعتی به ارزش بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در اختیار داعش قرار داده اند.

ترکیه هنوز به این اتهام‌های روسیه پاسخ نداده است.

ورود نظامی روسیه به جنگ در سوریه از ۳۰ سپتامبر سال گذشته با عث تقویت موضع بشار اسد در مقابله با گروه‌های مخالف شده است. این در حالی است که ترکیه و عربستان به همراه شمار دیگری از کشورهای عرب منطقه از مخالفان بشار اسد حمایت می کنند.

رسانه‌های بین المللی می گویند، در جنگ پنج ساله در سوریه دستکم ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده اند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نامه خود به شورای امنیت به جزییاتی از کمک‌ها به گروه حکومت اسلامی توسط سه موسسه ترکیه‌ای اشاره کرده است.

ویتالی چورکین می گوید، یکی از این موسسه‌های ترک از سال ۲۰۱۱ تاکنون هفت هزار و ۵۰۰ خودرو به همراه تجهیزات مختلف در اختیار گروه حکومت اسلامی قرار داده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرده است، تجیهزات و تسلیحاتی مانند، موشک‌های ضدتانک تاو، ارپی جی ۷، خمپاره اندازه ۸۲ میلیمتری، وسایل ارتباطی و مخابراتی از جمله این کمک‌ها بوده اند.

در این نامه همچنین تصریح شده است که مواد منفجره و مواد شیمیایی صنعتی که برای «گروه‌های تروریستی در سوریه قاچاق می شوند،» در خاک ترکیه تهیه می شوند.

ویتالی چورکین همچنین گفته است که محموله‌های بزرگ مواد منفجره اغلب از طریق رودخانه فرات به سوریه قاچاق شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، سال گذشته دولت ترکیه را به تجارت نفت با داعش متهم کرد، اما رجب طیب اردوغان اطمینان داد که اگر چنین اتهامی اثبات شود، او از منصب خود استعفا خواهد کرد.

یکی از مقامات وزارت دفاع روسیه نیز گفته بود که مسکو مسیرهای انتقال نفت قاچاق سوریه و عراق به ترکیه را هم شناسایی کرده است.

XS
SM
MD
LG