لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

روسیه: پس ازتوافق با ایران، دلیلی براي استقرار سپر موشکي آمریکا وجود ندارد


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه ۱۴ اوت گفته است، پس از توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی دلیلی برای ادامه طرح سپر موشکی آمریکا در اروپا وجود ندارد.

به گزارش رویترز، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است:«ما دلیلی برای تداوم این برنامه (سپر موشکی) نمی بینیم، آن هم با چنین سرعت فزاینده ای و با هدفی روشن علیه ظرفیت هسته ای روسیه.»

طبق این گزارش، این مقام وزارت امورخارجه روسیه پیشتر رییس جمهوری آمریکا را متهم کرده بود که «حقیقت» را نمی گوید.

سرگئی ریابکوف همچنین روز جمعه گفته است: نیتجه گیری من این است که دولت آمریکا به طور ساختگی دلایلی را برای سر پوش گذاشتن بر نیت واقعی چنین تصمیمی برای ادامه این طرح مطرح می کند و تصمیم برای تسریع در ایجاد سپر موشکی در اروپا به دلایل مختلفی اتخاذ شده است.

روسیه پیشتر ادعای آمریکا را برای برپایی سامانه دفاع موشکی اروپاباهدفِ محافظت از کشورهای اروپایی درمقابل تهدید‌های موشکی ایران مردود دانسته بود.

مسکو سپر موشکی ایالات متحده را یک تهدید استراتژیک قلمداد می‌کند و بیم آن دارد که بازدارندگی اتمی‌اش با این سپر خدشه‌پذیر شود.

روسیه حتی پیشنهاد داده بود که درطرح سپر موشکی با ناتو مشارکت کند اما ناتو و در راس آن آمریکا این پیشنهاد را رد کرده و تنها به ناظر بودن روسیه در این طرح بسنده کردند.

سلیمانی به روسیه «نیامده است»

در همین حال گزارش ها حاکی است که معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گزارش ها در خصوص سفر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به روسیه را رد کرده است.

سرگئی ریابکوف گفته است:«اطلاعی درخصوص این که (قاسم سلیمانی) به روسیه سفرکرده باشد، ندارم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفته بود که واشینگتن در مورد سفر اخیر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به مقامات ارشد روسیه اعتراض کرده است.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره سفر قاسم سلیمانی به روسیه و ملاقات با رییس جمهوری این کشور منتشر شده بود. کاخ کرملین این گزارش‌ها را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG