لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

عوامل حمله مرگبار کالیفرنیا «مقادیر زیادی» مهمات داشتند


پلیس در حال جستجو در خودروی اجاره ای عوامل حمله مرگبار در کالیفرنیا.
پلیس در حال جستجو در خودروی اجاره ای عوامل حمله مرگبار در کالیفرنیا.

یک مقام امنیتی آمریکا روز پنجشنبه سوم دسامبر گفته است، سید رضوان فاروق، یکی از دو مهاجمی که روز چهارشنبه در یک مرکز خدمات اجتماعی در جنوب کالیفرنیا ۱۴نفر را کشتند، با نیروهای افراطی اسلامگرا شناخته شده از طریق شبکه‌های اجتماعی در ارتباط بوده است.

در همین حال، پلیس سن برناردینو در جنوب کالیفرنیا نیز گفته است، از منزل سید رضوان فاروق و همسرش تشفین مالک مقادیر زیادی فشنگ و بمب به دست آمده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای پلیس فدرال و امنیتی آمریکا در حال تحقیق هستند تا مشخص کنند که آیا حمله روز چهارشنبه که ۱۴ کشته و ۲۱ مجروح برجای گذاشت، اقدامی تروریستی بوده یا نه.

طبق این گزارش یک مقام امنیتی آمریکایی دیگر نیز که نامش را فاش نکرده، گفته است: این زوج زیر نظر پلیس فدارل آمریکا (اف بی‌ای) نبوده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که سید رضوان فاروق، بازرس مسئول رسیدگی به رستوران‌ها در سازمان بهداشت بخش سن برناردینو، و همسرش تشفین مالک روز چهارشنبه به یک جشن تعطیلات که همکاران رضوان فاروق در ان حضور داشتند، حمله کردند.

طبق این گزارش‌ها، رضوان فاروق در این جشن حضور داشته است اما از محل جشن خارج شده و سپس مسلح به همراه همسرش به این محل بازگشته بود و حاضران را به رگبار بستند. به گفته پلیس، این دو ۷۵ گلوله به سمت حاضران شلیک کردند.

رضوان فاروق و همسرش تشفین مالک پس از این حمله مرگبار از محل خارج شده بودند. چهار ساعت بعد این دو در درگیری با نیروهای پلیس کشته شدند.

رییس پلیس سن برناردینو می‌گوید، در جریان درگیری ۳۸ پلیس با رضوان فاروق و همسرش تشفین مالک که به کشته شدن این دو منجر شد، نیروهای پلیس ۳۸۰ گلوله و این زوج ۷۶ گلوله شلیک کردند.

گزارش حاکی است که رضوان فاروق سال گذشته با تشفین مالک ازدواج کرده و یک دختر شش ماهه دارند. تشفین مالک از طریق ویزای نامزدی در سال ۲۰۱۴ از پاکستان وارد آمریکا شده بود.

به گزارش رویترز، حمله روز چهارشنبه مرگبار ترین تیراندازی جمعی در آمریکا از سال ۲۰۱۲ تاکنون است. در سال ۲۰۱۲ یک جوان آمریکایی با حمله به مدرسه‌ای در نیوتان در ایالت کانتیکات ۲۲ کودک و چهار معلم را کشت.

مقام‌های محلی می‌گویند، رضوان فاروق و همسرش تشفین مالک صبح روز چهارشنبه دختر شش ماهه خود را نزد والدین شان گذاشته و گفته بودند که وقت دکتر دارند.

رییس پلیس سن برناردینو می گوید، پس از کشته این دو دستکم یک هزار و ۶۰۰ گلوله، به همراه سه بمب دست ساز و یک دستگاه کنترل از راه دور از خودروی اجاره ای آنها به دست آمده است.

وی اضافه کرده است: همچنین ۱۲ بمب دست ساز به همراه سه هزار گلوله از منزل سیدرضوان فاروق و همسرش کشف شده است.

در همین حال، باراک اوباما، ریس‌جمهور آمریکا پس از جلسه روز پنجشنبه با مشاوران امنیت ملی‌اش، گفته است که اطمینان دارد پلیس فدرال آمریکا و مجریان قانون، دلایل منجر به این حادثه را به دست می‌آورند، و در عین حال خواستار آن شده که شهروندان کشور پیش از هر گونه قضاوت در مورد این رویداد، منتظر واقعیت‌ها باشند.

XS
SM
MD
LG