لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

عربستان درخواست ایران برای آتش‌بس در يمن را رد کرد


سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان روز يکشنبه ۲۳ فروردين ماه درخواست ايران برای آتش‌بس در يمن را رد کرده و گفته است که عمليات هوايی عربستان و ديگر کشورهای عرب برای حمايت از دولت قانونی يمن است.

به گزارش رويترز، سعود الفيصل که در يک کنفرانس خبری با لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در رياض صحبت می کرد، اظهار داشته است:«ايران چگونه از ما می خواهد تا جنگ در يمن را متوقف کنيم...ما برای کمک به دولت قانونی يمن وارد عمل شده ايم و ايران مسئول يمن نيست.»

طبق اين گزارش، وزير امور خارجه عربستان تصريح کرده است که ايران حق دخالت در امور يمن را ندارد.

به گزارش شبکه «العربیه»، وابسته به دولت عربستان، سعود الفیصل همچنین گفته است:«ما با ايران در جنگ نيستيم. اميدواريم ايران از فعاليت‌های جنايتکارانه حوثی‌ها حمايت نکند. ايران برای توسعه و رشد يمن اقدامی انجام نداده است، اما نقش این کشور در يمن به افزايش خشونت انجاميده است.»

اين در حالی است که علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در خصوص حملات عربستان سعودی گفته بود: «اقدام عليه ملت يمن، جنايت و نسل‌کشی و قابل تعقيب بين المللی است. سعودی ها در اين جنايت قطعا ضربه خواهند خورد.»

حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، نيز روز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهوری ترکیه گفته بود: «روسای جمهوری دو کشور معتقدیم که باید هر چه سریع‌تر جنگ و خونریزی در این منطقه متوقف، آتش بس کامل برقرار و حملات متوقف شود.»

عربستان سعودی و کشورهای عرب متحد ان بيش از دو هفته است که دست به حملات هوايی عليه مواضع شبه نظاميان شيعه حوثی مورد حمايت ايران زده اند. هدف اين حملات متوقف کردن پيش روی نيروهای حوثی و نيروهای نظامی وفادار به علی عبدالله صالح، رييس جمهوری سابق يمن و همچنین بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، به قدرت است.

علی عبدالله صالح به دنبال تظاهرات سراسری در سال ۲۰۱۲ از کار برکنار شد، اما نيروهای وفادار به وی در ارتش همچنان کنترل اين نيرو را در اختيار دارند و در بحران کنونی در کنار نيروهای شبه نظاميان شيعه حوثی با طرفداران عبدربه منصور هادی، رييس جمهوری يمن، در نبرد هستند.

حوثی ها از سپتامبر گذشته توانسته اند کنترل صنعا، پايتخت يمن، را به دست بگيرند. به دنبال قدرت گرفتن حوثی ها عبدربه منصور هادی ماه گذشته از صنعا به عدن گريخت. ولی با پيشروی حوثی ها مجبور شد با ديگر فرار کند و اکنون در رياض پايتخت عربستان به سر می برد.

به گزارش رويترز، با تداوم حملات هوايی عربستان و کشورهای عرب متحد به مواضع حوثی ها و متحدان آنها، نگرانی ها در خصوص جنگ نيابتی بين ايران و عربستان در يمن و گسترش بی ثابتی در خاورميانه افزايش يافته است.

مقامات ایران با انتقاد از اقدامات عربستان و کشورهای عرب متحد آن، پیش بینی کرده اند که این اقدامات شکست خواهد خورد.

شبه نظاميان حوثی دريافت هرگونه کمک از ايران را رد می کنند و می‌گويند هدف اقدامات آنها مبارزه با فساد در دولت گذشته و همچنين اقدام علیه سنی های افراطی مرتبط با القاعده است.

سازمان ملل متحد می گويد، از زمان آغاز حملات عربستان به مواضع حوثی ها دستکم ۶۰۰ نفر کشته و دو هزار و ۲۰۰ نفر زخمی شده اند. همچنين در اين مدت ۱۰۰ هزار نفر از خانه و کاشانه اشان آواره شده اند.

XS
SM
MD
LG