لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

عربستان مذاکرات با ایران را درباره موضوع حج «مثبت» ارزیابی کرد 


مراسم حج امسال قرار است شهریورماه برگزار شود.
مراسم حج امسال قرار است شهریورماه برگزار شود.

حسین شریف، معاون وزیر حج عربستان سعودی،روز چهارشنبه ششم خردادماه مذاکرات با هیات ایرانی در خصوص مساله سفر حجاج ایرانی را «مثبت» ارزیابی کرد.

مقام‌های ایران در اواخر اردیبهشت عربستان را به «کارشکنی» در موضوع اعزام حجاج ایرانی متهم کرده و گفته بودند، «شرایط برای انجام حج تمتع آماده نیست».

این در حالی است معاون وزیر حج عربستان سعودی روز چهارشنبه گفته است،مقام‌های دولت عربستان از حضور تمام حجاج جهان استقبال می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حسین شریف گفته است: درجریان مذاکره باهیات ایرانی، دو طرف در خصوص مواردی چون ترتیبات وتمهیدات و همچنین سازماندهی و خدمات برای حجاج گفت وگو کردند.

معاون وزیر حج عربستان سعودی که پس از مذاکره با هیات ایرانی با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت که اززمان ورود هیات ایرانی از روز سه شنبه تاکنون، توافقی در زمینه استفاده حجاج ایرانی از روادید الکترونیکی که قابل پرینت گرفتن است حاصل شده است، دلیل این موضوع این است که هم اکنون همچنان دفاتر دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران تعطیل هستند.

حسین شریف اضافه کرده است: توافق نهایی در پایان مذاکرات جاری امضا خواهد شد.

طبق این گزارش پیشتر ایران گفته بود که ریاض بر صدور ویزا برای حجاج ایرانی در یک کشور سوم تاکید دارد و اجازه پراواز مستقیم به حجاج از ایران به عربستان را نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران این شروط عربستان برای اعزام حجاج ایرانی را رد کرده بود.

با این حال، حسین شریف توضیحی در خصوص هواپیماهایی که قرار است حجاج ایرانی را به عربستان منتقل کنند، ارائه نکرد.

معاون وزیر حج عربستان سعودی در ادامه گفته است: درباره موضوع هواپیمایی که حجاج را منتقل خواهند کرد، هواپیمایی کشوری عربستان سعودی در این زمینه دستورالعملی را اعلام خواهد کرد.

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت ایران پیشتر گفته بود که جمهوری اسلامی چهار شرط «تامین امنیت زائران ایرانی»، «استفاده از ناوگان هوایی ایران برای انتقال زائران»، «صدور روادید در داخل ایران» و «استفاده از خدمات کنسولی در عربستان» را برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع ۹۵ مطرح کرده است.

مراسم حج امسال قرار است شهریورماه برگزار شود.

به دنبال اعدام یک روحانی سر‌شناس شیعه در عربستان، سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد مورد حمله قرار گرفت. به دنبال این حملات عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، یک روز پس از قطع روابط بین ریاض و تهران گفته بود که این قطع رابطه شامل پایان یافتن تمامی مناسبات تجاری و هم‌چنین لغو پرواز‌ها بین دو کشور می‌شود اما مسئله سفر ایرانیان به مراسم حج را در بر نمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG