لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

عربستان سعودی: حقوق کارمندان از این پس برپایه تقویم شمسی پرداخت می‌شود


ریاض (عکس از آرشیو)
ریاض (عکس از آرشیو)

برای نخستین بار در تاریخ عربستان سعودی، وزارت دارایی این کشور اعلام کرد که از ماه جاری، حقوق کارمندان برپایه تقویم هجری شمسی و روز پنجم هر ماه، پرداخت خواهد شد.

این خبر را خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس» و همچنین وزارت دارایی این کشور در صفحه رسمی خود در توییتر اعلام کردند.

این گام بی‌سابقه باعث شد که شهروندان سعودی، سوال‌هایی درباره تقویم شمسی و ماه‌های آن مطرح کنند. کار‌شناسان ستاره‌شناسی، تقویم شمسی را دقیق‌ترین و بهترین تقویم در جهان توصیف کردند.

در پاسخ به سوال‌های شهروندان سعودی، خالد الزعاق عضو اتحادیه عربی علوم فضا و ستاره‌شناسی، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: ‌ «حقوق‌ها در یک روز ثابت در ماه پرداخت خواهد شد».

او افزود: ‌ «برج‌های شمسی ایستگاه‌هایی هستند که خورشید در سفر سالانه خود در آ‌ن‌ استراحت می‌کند و شمارشان ۱۲ برج است، شش برج شمالی و شش برج جنوبی، ابتدای ورود خورشید به هر برج هم تاریخی دارد که با یک روز در تاریخ میلادی برابری می‌کند اما به خاطر آغاز متفاوت ماه‌ها، پس رقم روزهای میلادی و شمسی هم با یکدیگر تفاوت دارد».

فیصل الصویمل کار‌شناس سعودی علم ستاره‌شناسی هم در حساب تویی‌تر خود نوشت: «تقوم شمسی دقیق‌ترین تقویم جهان است زیرا بر پایه حرکت خورشید استوار است و خطای آن از تقویم میلادی هم کمتر است».

او ادامه داد: ‌ «تقویم هجری شمسی را عمر خیام دانشند مسلمان پایه‌گذاری است و آغاز تاریخ آن، مهاجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه است و سال شمسی با برج حمل آغاز می‌شود».

او خاطرنشان کرد که ایران و افغانستان به طور رسمی برپایه تقویم هجری شمسی عمل می‌کنند.

الصویما افزود: «نشبت خطا در تقویم شمسی، یک روز در هر ۲. ۸ میلیون سال است این در حالی است که در تقویم میلادی، نسبت خطا یک روز در هر ۳۳۰۰ سال است».

پیش‌تر عربستان سعودی اعلام کرده بود که از روز ۲ اکتبر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی این کشور، برای نخستین بار از زمان تاسیس در ۸۶ سال پیش، از تقویم میلادی را به جای تقویم هجری قمری استفاده می‌کنند.

این اقدام بنا بر مصوبه هیئت دولت عربستان سعودی صورت گرفت.

پیش از این تمام سازمان‌های دولتی در تعملات خود و پرداخت حقوق‌ها، بر تقویم هجری قمری تکیه داشتند.

یکی از مدیران بلندپایه دولتی سعودی که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته بود: «با آغاز عمل برپایه تقویم میلادی، همه کارمندان هر ساله حدود نیمی از حقوق یک ماه خود را از دست می‌دهند».

سال هجری قمری، ۱۱ روز از سال میلادی و شمسی کمتر است. پس از اجرای مصوبه، حقوق کارمندان ۲۵ ماه میلادی پرداخت می‌شود. پیش از این حقوق کارمندان ۲۵ ماه قمری به حسابشان واریز می‌شد.

عربستان سعودی تنها کشوری بود که بر تقویم هجری قمری تکیه می‌کرد.

این مصوبه در ادامه سلسله از تصمیم‌هایی است که دولت عربستان سعودی اخیرا گرفته است.

ماه گذشته عربستان سعودی از برخی از مزایای کارمندان دولتی که شمار آن‌ها به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد کاست. همچنین لغو برخی از اضافه حقوق‌ها و پاداش‌ها را تصویب کرد. حقوق وزرا و کارمندانی که در رتبه اداری آن‌ها هستند نیز ۲۰ درصد و حقوق اعضای مجلس شورا، ۱۵ درصد کاهش یافت.

این اقدام‌ها به منظور مقابله با بحران اقتصادی است که عربستان سعودی با آن روبرو است. دولت این کشور پیش‌بینی کرده که سال مالی جاری، با کسری بودجه ۸۷ میلیارد دلاری مواجه خواهد بود. کسری بودجه این کشور د سال گذشته، بالغ بر ۹۸ میلیارد دلار بود. ادامه کاهش قیمت نفت و هزینه‌های جنگ نظامی در یمن، از جمله مواردی هستند که بر بودجه عربستان سعودی فشار می‌آورد.

XS
SM
MD
LG