لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

سی‌امین سناتور دمکرات آمریکایی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد


یک سناتور دمکرات دیگر روز جمعه ششم شهریور حمایت خود را از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد و به این ترتیب شمار حامیان این توافق در سنای آمریکا به ۳۰ نفر رسید. در همین حال، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا قرار است در یک برنامه ویدئویی درباره این توافق با یهودیان این کشور صحبت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سنانور تام کرپر از ایالت «دلور» گفته است: «این توافق خوبی برای آمریکا و متحد این کشور از جمله اسرائیل است و البته این توافق از جایگزین و بدیل ممکن یعنی جنگ احتمالی با ایران جلوگیری می‌کند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دمکرات‌ها در سنای آمریکا نیازمند ۴۱ رای هستند تا مانع رد این توافق در سنا شوند. به عبارت دیگر در صورت رسیدن آرای موافق به ۴۱ رای، دیگر باراک اوباما نیازی به استفاده از حق وتوی خود برای تصویب این توافق ندارد.

طبق این گزارش، در صورت رد توافق هسته‌ای در سنا و مجلس نمایندگان و وتوی این اقدام کنگره توسط باراک اوباما، آن زمان رییس جمهوری آمریکا نیازمند حمایت ۳۴ سناتور است تا وتوی وی پابرجا بماند.

گزارش‌ها حاکی است که مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تا ۲۶ شهریور ( ۱۷ سپتامبر) فرصت دارد تا توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی را رد یا تایید کند.

جمهوری‌خواهان که اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارند به شدت با توافق هسته‌ای با ایران مخالفند و اعلام کرده‌اند این توافق را رد خواهند کرد. این در حالی است که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، هشدار داده که مخالفت کنگره با توافق را وتو خواهد کرد.

در تازه‌ترین واکنش مقام‌های دولت اوباما به مخالفت جمهوریخواهان، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه هشدار داد که در صورت رد توافق هسته‌ای با ایران توسط کنگره، ایالات متحده «در جهان منزوی خواهد شد و نفوذش نیز کاهش خواهد یافت».

خانم پاور هشدار داد که رای منفی کنگره به این توافق، کار دولت آمریکا را برای جلب حمایت از تحریم‌ها علیه ایران دشوار خواهد کرد.

سخنرانی اوباما

گزارش دیگری حاکی است که باراک اوباما قرار است روز جمعه در یک «ویدئو کنفرانس» با جامعه یهودیان آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای با ایران صحبت کند.

به گزارش رویترز، در این کنفرانس ویدئویی رییس جمهوری آمریکا همچنین به پرسش‌های بینندگان پاسخ خواهد داد.

طبق این گزارش، دو سازمان بزرگ یهودی این کنفرانس ویدئویی را برنامه ریزی کرده‌اند. این دو سازمان پیش‌تر نیز کنفرانس های ویدئویی با ارنست مونیز، وزیرانرژی آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در خصوص توافق هسته‌ای ایران برگزار کرده‌اند.

اسرائیل مخالف توافق هسته‌ای با ایران است و می‌گوید، این توافق به ایران امتیازات بسیاری می‌دهد و در عمل راه را برای دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای باز می‌کند.

XS
SM
MD
LG