لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

سفر مقام ارشد آمریکایی به اسرائیل با هدف گفت‌وگو درباره توافق اتمی


رسانه‌های اسرائیل از سفر یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا برای گفت‌وگو با مقامات اسرائیل درباره توافق هسته‌ای با ایران خبر داده‌اند.

آدام زوبین، مسئول تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، روز جمعه، ششم شهریور، در یک سفر سه روزه به اسرائیل می‌رسد.

این نخستین سفر یک مقام بلندپایه آمریکا به اسرائیل از زمان اعلام دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق جامع هسته‌ای است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که در همین باره منتشر کرد، آدام زوبین در گفت‌وگو با مقامات اسرائیلی جزئیات توافق اتمی با ایران و «تعهد آمریکا به افزایش همکاری با اسرائیل در مبارزه با تروریسم و بی‌ثباتی در منطقه» را مورد تاکید قرار خواهد داد.

به گفته سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، آدام زوبین با دوری گلد، مدیرکل وزارت خارجه، یوسی کهن، مشاور امنیت ملی، و یووال اشتاینیتز، مسئول «پرونده ایران» در دولت اسرائیل، گفت‌وگو خواهد کرد.

آقای زوبین از آوریل ۲۰۱۵، اردیبهشت ۹۴، مسئولیت تحریم ها در وزارت خزانه‌داری را برعهده گرفته است.

شش هفته پس از توافق ایران با گروه ۵+۱، اسرائیل همچنان به سختی با آن مخالفت می‌کند.

دولت بنیامین نتانیاهو امیدوار بود که کنگره آمریکا این توافق را رد کند، اما نظر به افزایش شمار سناتورهای حامی توافق، رسانه‌های اسرائیل ارزیابی می‌کنند که خواسته آقای نتانیاهو محقق نخواهد شد.

از سوی دیگر، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو روز جمعه در سفر به ایتالیا، در سخنانی در میلان، بر «خطرات» از ناحیه «توافق بد با ایران» بار دیگر تاکید کرده است.

همزمان باراک اوباما روز جمعه، ششم شهریور، قرار است برای سازمان‌های یهودی آمریکا سخنرانی کند. این سخنرانی در حدود یکصد موسسه و مرکز فعالیت یهودیان آمریکایی پخش می‌شود.

موسسات و مراکزی که سخنرانی آقای اوباما در آنها پخش می‌شود، همان نهادهایی هستند که نتانیاهو ماه گذشته در سخنرانی برای اعضای آن، از همه یهودیان آمریکایی خواست تا علیه توافق اتمی با ایران موضع‌گیری و فعالیت کنند.

اما برخی از شخصیت‌های یهودی آمریکا از توافق حمایت کرده‌اند، هرچند اکثر سیاستمداران دموکراتی که تاکنون با توافق مخالفت کرده‌اند نیز یهودی هستند.

رای‌گیری در مجلس سنای آمریکا بر سر رد یا تایید توافق با ایران، روز هفدهم سپتامبر، بیست و ششم شهریور، انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG