لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

رییس جمهوری اوکراین با ترامپ دیدار کرد


دیدار پترو پروشنکو با دونالد ترامپ در کاخ سفید
دیدار پترو پروشنکو با دونالد ترامپ در کاخ سفید

پترو پروشنکو رییس جمهور اوکراین در دیدار با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بر تعهد آن کشور بر دمکراسی و تداوم اصلاحات تاکید کرد و خواستار حمایت بیشتر آمریکا شد. کیف این ملاقات را بسیار مهم توصیف کرده ولی آمریکا به آن اهمیت چندانی نداده است.

اولین ملاقات آقای پروشنکو با دونالد ترامپ درست چند روز قبل از اولین ملاقات بین روسای جمهور آمریکا و روسیه در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ انجام شد که هفته آینده در هامبورگ آلمان برگزار می شود.

اما برگزاری ساده ملاقات روسای جمهور آمریکا و اوکراین نشان می دهد که دولت آمریکا در حال حاضر تمایلی ندارد روسیه را خشمگین کند.

آقای پروشنکو در کاخ سفید به دونالد ترامپ گفت:«برای من ملاقات با شما مایه افتخار و خوشحالی است آقای پرزیدنت عزیز، یکی از قابل اعتمادترین و همکاران استراتژیک اوکراین.»

«ما واقعا برای برقراری آزادی و دمکراسی می جنگیم. و با حمایت از عرصه‌های امنیتی و دفاعی شکی نداریم که اوکراین با جمعیت ۴۵ میلیونی خود که بزرگترین کشور اروپایی است موفق خواهد شد. من به حمایت شما آقای پرزیدنت و آمریکا از تحولات در اوکراین افتخار می کنم.»

دونالد ترامپ در سخنان کوتاه خود در جمع خبرنگاران از مضمون گفتگوها بین دو طرف تعریف کرد و افزود: «ما گفتگوهای خیلی خیلی خوبی داشتیم. این مذاکرات در طول روز ادامه خواهد یافت و به نظرم پیشرفت‌های فراوانی داشتیم. ملاقات با شما مایه افتخار است آقای پرزیدنت.»

کاخ سفید در بیانیه کوتاهی که پس از این ملاقات منتشر کرد، گفته است که دو طرف در مورد «حمایت از راه حل صلح آمیز در بحران شرق اوکراین و طرح اصلاحات پرزیدنت پروشنکو و مبارزه با فساد در اوکراین صحبت کرده اند.»

پترو پروشنکو روز قبل از ملاقات با دونالد ترامپ بر این نکته تاکید کرد که قبل از ولادیمیر پوتین با رییس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد و آنرا «بسیار مهم» توصیف کرد.

اما کاخ سفید قبل از برگزاری این ملاقات خیلی ساده تر خبر آن را منتشر کرد و در بیانیه‌ای نوشت:«پرزیدنت با مشاور امنیت ملی خود دیدار می کند و بعد با مایک پنس معاون ریاست جمهوری و پترو پروشنکو رییس جمهور اوکراین نیز ملاقات خواهد کرد.»

اما اقدام وزارت خزانه داری آمریکاو اعلام تحریم‌های جدید علیه دهها تن از جنگجویان شورشی شرق اوکراین، فرمانده‌ها و خانواده‌های آنان که در ناحیه دونباس در شرق کشور با نیروهای دولتی می جنگند، موجب خوشحالی پترو پروشنکو شد.

یکی از مهمترین افراد در این فهرست دمیتری اوتکین یک تبعه روس است که گفته می شود رییس یک شرکت خصوصی نظامی ثبت نشده و غیررسمی است که جنگجویان را برای نبرد در شرق اوکراین استخدام می کند.

یکی از موسساتی که مورد تحریم قرار گرفته شرکتی وابسته به یوگنی پریگوژین تاجر ساکن سنت پترزبورگ است که خدمات رستورانی کاخ کرملین را تامین می کند. نام یوگنی پریگوژین سال گذشته نیز در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا بود.

پترو پروشنکو قبل از دیدار از واشنگتن گفت با مقاماتی از وزارت دفاع، خارجه، تجارت خارجی و انرژی آمریکا نیز ملاقات خواهد کرد.

او مصوبه اخیر مجلس سنای آمریکا و افزودن به تحریم‌های روسیه را ستود و گفت این اقدام یک روش متمدنانه برای «وادار کردن متجاوز به خروج از اوکراین» و تخلیه نظامیان و سلاح‌ها از شرق اوکراین است.

سنای آمریکا هفته گذشته با اکثریت قریب به اتفاق آرا به خاطر دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ تحریم‌های جدیدی علیه آن کشور وضع کرد و در عین حال تصویب کرد که دونالد ترامپ برای هرگونه تجدید نظری در این تحریم‌ها به توافق این مجلس نیاز خواهد داشت.

لایحه این تحریم‌های جدید هنوز باید توسط مجلس نمایندگان نیز تصویب شود ولی تاریخ آن اعلام نشده است.

دیدار پترو پروشنکو از واشنگتن در حالی انجام می شود که با وجود توافق صلح مینسک زد و خوردها بین نیروهای دولتی اوکراین و شورشیان مورد حمایت روسیه در شرق آن کشور تشدید شده است.

در قرارداد مینسک که در سال ۲۰۱۵ با میانجیگری آلمان و فرانسه توسط روسیه و اوکراین امضا شد، منظور شده که هر دو طرف باید سلاحهای سنگین خود را از خط مقدم جبهه تخلیه کنند، آتش بس بین دو طرف برقرار شده و با اصلاح قانون اساسی اوکراین به نواحی شرقی این کشور خودمختاری بیشتری اعطا شود.

طبق گزارشی که سازمان ملل متحد روز ۱۳ ژوئن منتشر کرد در جریان درگیریهای مسلحانه شرق اوکراین از آوریل ۲۰۱۴ تاکنون حداقل ۱۰ هزار و ۹۰ نفر از جمله دو هزار و ۷۷۷ غیرنظامی کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG