لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

انتقاد ۱۸ نماینده مجلس از تعطیلی یک نمازخانه اهل سنت


گزارش‌ها حاکی است که ۱۸ نماینده مجلس درتذکر کتبی به وزیر کشور از تعطیلی فعالیت‌های نمارخانه صالحیه اهل سنت در اسلام‌شهر انتقاد کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، محمود صادقی، عضو هیات‌ رئیسه فراکسیون امید در مجلس دهم، با انتقاد از تعطیلی فعالیت‌های نمارخانه صالحیه اهل سنت در اسلام‌شهر گفته است: در جریان نشست علنی امروز مجلس، به‌اتفاق ۱۸ نفر از نمایندگان مجلس با استناد به اصل ۱۲ قانون اساسی به وزیر کشور تذکر کتبی دادیم که به دلیل فرصت اندک و تعداد زیاد تذکرهای کتبی، این تذکر قرائت نشد.

این عضو هیات‌ رئیسه فراکسیون امید در مجلس دهم اضافه کرده است: متاسفانه اخیراً فعالیت‌های نمازخانه صالحیه متعلق به اهل سنت در شهرستان اسلام‌شهر تعطیل شده و اجازه اقامه نماز عید فطر در این مسجد نیز صادر نشده است.

محمود صادقی اضافه کرده است: «همچنین اجازه اقامه نماز عید فطر در برخی از مساجد دیگر از جمله مسجد تهرانپارس تا کنون صادر نشده است. که به نظر می‌رسد این تضییقات با وحدت شیعه و سنی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده مغایرت دارد و باتوجه به تحرکات فرقه‌گرایانه در منطقه با امنیت ملی نیز در تضاد و تغایر است.»

به گفته این نماینده مجلس اکثر امضاکنندگان این تذکر کتبی از اعضای فراکسیون امید هستند.

طبق این گزارش علی مطهری، محمدجواد فتحی، سید فرید موسوی، مصطفی کواکبیان، علیرضا رحیمی، محمدعلی وکیلی، ‌ قاسم میرزایی، عبدالرضا هاشم‌زایی، ابوالفضل سروش، جلیل رحیمی و سهیلا جلودارزاده از جمله امضاکنندگان این تذکر کتبی هستند.

اهل سنت در تهران با مشکلاتی در خصوص تاسیس مسجد یا برگزاری مراسم خود در پایتخت و حومه آن مواجه‌اند.

سال گذشته نمازخانه اهل ‌سنت در منطقه پونک تهران، «توسط نیروهای شهرداری» و با «پشتیبانی نیروهای انتظامی و امنیتی» تخریب شده است.

گزارش‌ها حاکی بود که پس از «مراجعه نیروهای امنیتی به نمازخانه پونک و گرفتن تلفن همراه» مولوی عبیدالله موسی‌زاده، امام جماعت این نمازخانه، و «تفتیش منزل» او، نیروهای شهرداری این نمازخانه را تخریب کرده‌اند.

پس از این حادثه، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که این نوع برخورد‌ها به «عوامل خشونت‌طلب و افراط‌گرا فرصت می‌دهد تا به اختلافات دامن بزنند» و اهل‌سنت را «مأیوس کنند».

در مرداد ۱۳۸۷ نمایندگان اهل سنت مجلس در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری وقت ایران خواهان رفع ممنوعیت ساخت مسجد اهل سنت در تهران، شدند. فعالان اهل سنت از زندگی دستکم یک میلیون سنی در تهران سخن می‌گویند.

نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی در این نامه با اشاره به اجازه تاسیس نمازخانه اهل سنت در منازل استیجاری در برخی مناطق تهران از دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، به محمود احمدی‌نژاد یادآوری کرده بودند که «اگر چه از حضور در اماکن متعلق به بیگانگان بسی شایسته‌تر است، اما تناسب چندانی با کرامت شهروندان و جایگاه رفیع عبادت در اسلام و نیز توقع و انتظار افکار عمومی دنیای اسلام از نظام جمهوری اسلامی ندارد.»

XS
SM
MD
LG