لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

سازمان ملل: کاروان کمک های انسانی در نزدیکی حلب مورد حمله قرار گرفت


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

گزارش حاکی است پس از آن که ارتش سوریه اعلام کرد که به آتش بس در این کشور پایبند نخواهد بود، کاروان کمک‌های انساندوستانه سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نزدیکی حلب مورد حمله هوایی قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی سازمان ملل گفته است،دستکم ۱۸ کامیون از ۳۱ خودرو حامل کمک‌های انساندوستانه در نزدیکی حلب مورد حمله قرار گرفته است.

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، با اشاره به این که احتمالا حمله به کاروان‌های کمک‌های انسانی توسط حکومت سوریه یا روسیه انجام شده، گفته است، از زمان پایان یافتن آتش بس دست کم ۳۵ حمله هوایی به حلب و اطراف ان انجام شده است.

یک شهروند سوری در گفت وگوی تلفنی با رویترز تاکید کرده است که کاروان امدادرسانی هنگامی که در یک مرکز هلال احمر سوریه در منطقه «أورم الكبرى» در نزدیکی حلب در حال توزیع کمک به مناطق روستایی بود، هدف دست کم پنج موشک قرار گرفت.

گزارش حاکی است که این کاروان شامل ۳۸ کامیون بوده است و دست کم ۱۲ نفر که اکثر آنها رانندگان این کامیون‌ها بودند دراین حمله هوایی کشته شده اند.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته است: ما خیلی ناراحت و خشمگین هستیم. این کاروان کمک نتیجه مذاکرات و تدارک طولانی برای کمک به شهروندانی بود که دسترسی به نیازهای اولیه نداشتند.

صلیب سرخ جهانی نیز اعلام کرده است: ما از این که امدادگران و کاروان‌های کمک‌های انسانی باردیگردر این درگیری‌ها هدف چنین اقدامات خشونت باری قرار می گیرند، عمیقا شوکه شدیم.

از دوشنبه هفته گذشته آتش بسی براساس توافق آمریکا و روسیه در سوریه برقرار شد و قرار بود در صورت تدوام این اتش بس گام‌های بعدی مشترک بین روسیه و آمریکا در سوریه عملیاتی شود.

اما حملات هوایی آمریکا به یک پایگاه ارتش سوریه باعث شد تا حکومت سوریه اعلام کند که این آتش بس را رعایت نخواهد کرد. آمریکا می گوید حمله به این پایگاه عمدی نبوده است.

این در حالی است که آمریکا می گوید، آماده مذاکرات برای تمدید آتش بس در سوریه است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به مذاکرات خود با روس‌ها ادامه می دهیم و از آنها می خواهیم که حکومت سوریه را وادار کنند که به این نتایج چنین مذاکراتی پایبند باشد.

نهادهای بین المللی می گویند، ا زآغاز درگیری ها در سوریه دست کم سیصد هزار نفر کشته و میلیون ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.

XS
SM
MD
LG