لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

پیشروی نیروهای دولتی سوریه در اطراف دمشق


سرباز ارتش سوریه (عکس آرشیو)
سرباز ارتش سوریه (عکس آرشیو)

گزارش ها حاکی است که به دنبال درگیری بین گروه های مخالف بشار اسد، نیروهای ارتش سوریه به همراه شبه نظامیان حزب الله لبنان روز پنجشنبه مناطقی را در «غوطه» درنزدیکی پایتخت سوریه،دمشق، تصرف کرده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس،حملات هوایی و موشکی نیروهای دولتی در پنجشنبه راه را برای پیشروی نیروهای ارتش سوریه وحزب الله باز کرد و نیروهای دولتی توانستند مناطق وسیعی را در شرق دمشق به تصرف خود در آورند.

یک فعال رسانه ای مخالفان حکومت بشار اسد در «غوطه» به آسوشیتدپرس گفته است، مناطقی که نیروهای دولتی تصرف کردند بیشتر مزارع و زمین های کشاورزی است.

طبق این گزارش گروه های مخالف حکومت بشار اسد در سال ۲۰۱۲ نیروهای دولتی را مجبور به عقب نشینی از «غوطه» کردند. این منطقه در شرق و جنوب حومه دمشق واقع است.

در همین زمینه، رسانه های دولتی سوریه نیز روز پنجشنبه از پیشروی نیروهای دولتی در منطقه «غوطه شرقی» خبر دادند.

این در حالی است که دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می گوید،نیروهای دولتی از موقعیت به وجود آمده از درگیری بین گروه های مسلح مخالف حکومت سوریه استفاده کرده و مناطقی را غوطه تصرف کردند.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، در جریان نبرد سه هفته گذشته در غوطه بین گروه های مخالف دستکم ۵۰۰شبه نظامی مخالف حکومت کشته شده اند.

طبق این گزارش، گروه جیش اسلام که کنترل غوطه را در اختیار دارد، با اجرا قوانین سختگیرانه مردم منطقه و دیگر گروه های مخالف را به ستوه آورده است.

سال گذشته زهران علوش، رهبر گروه جیش الاسلام، در یک حمله هوایی در این منطقه کشته شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، نبرد بین مخالفان میانه رو وگروه های مرتبط با القاعده با جیش الاسلام از ماه گذشته آغاز شد.

یک فعال مخالف حکومت سوریه به آسوشیتدپرس گفته است: متاسفانه این گروه ها سلاح های خود را به سمت یکدیگر گرفته اند.

اسلام علوش، سخنگوی جیش الاسلام، نیز با متهم کردن دیگر گروه ها به ایجاد درگیری، گفته است: نتیجه طبیعی چنین شرایطی پیشروی نیروهای دولتی است .

گزارش ها حاکی است که نیروهای دولتی در نبردهای روز پنجشنبه شهرک «دیرالعصافیر»در منطقه«غوطه»را تصرف کرده اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه، این پیروزی را یکی از مهمترین پیشروی های نیروهای دولتی در سال جاری دانسته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، حزب الله لبنان از حضور در جنگ در سوریه بیش از ۱۰۰۰ نیرو از جمله شماری از فرماندهان خود را از دست داده است.

XS
SM
MD
LG