لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

شورشیان سوری از توافق بر سر آتش بس تازه در شرق حلب خبر دادند


شهروندان سوری در شرق حلب
شهروندان سوری در شرق حلب

شورشیان سوری از توافق تازه‌ای برای آتش بس و تخلیه مناطق تحت کنترل خود در شرق حلب خبر داده اند. این در حالی است که آتش بس روز گذشته شکسته شد.

به گزارش آسوشیتدپرس،سخنگویان سه گروه شورشی سوری چهارشنبه اعلام کرده اند، درگیری تا شامگاه چهارشنبه به پایان می رسد و بامداد روز پنجشنبه این توافق اجرا خواهد شد.

براساس توافق آتش بس روز سه شنبه قرار بود تخلیه شورشیان و شهروندان غیرنظامی که خواهان ترک شرق حلب هستند، بامداد روز چهارشنبه آغاز شود اما بامداد روز چهارشنبه بمباران مناطق تحت کنترل شورشیان از سر گرفته شد.

طبق این گزارش گروه‌های شورشی حکومت سوریه و متحدان ان را متهم می کنند با طرح شروط تازه باعث نقض آتش بس روز چهارشنبه شدند.

احمد کرالی، سخنگوی گروه احرار شام روز چهارشنبه گفته است، با توجه به توافق آتش بس تازه اولین گروه از مجروحان بامداد روز پنجشنبه منطقه را ترک خواهند کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دو سخنگوی گروه‌های شورشی سوری نیز این اظهارات را تایید کرده اند.

به گزارش رویترز شورشیان سوری و منابع سازمان ملل متحد می گویند، ایران یکی از متحد اصلی حکومت سوریه در منطقه با شروط تازه‌ای در خصوص تخلیه مجروحان از دو روستای شیعه نشین تحت محاصره گروه‌های شورشی عملا باعث نقض آتش بس روز سه شنبه شد.

در همین زمینه، عبدالسلام ابو رازق، یک سخنگوی نظامی گروه نورالدین الزینکی،شامگاه چهارشنبه گفته است، توافق تازه شامل روستای محاصره شده در ادلب خواهد بود.

وی به رویترز گفته است: تا ساعات آینده این توافق اجرا خواهد شد .

یک سخنگوی جبهه شامیه نیز به رویترز گفته است که توافق ساعت شش بامداد روز پنجشنبه اجرا خواهد شد.​

وی اضافه کرده است، در اولین مرحله یک هزار مجروح شرق حلب را ترک خواهند کرد.

به دنبال نقض آتش بس در روز چهارشنبه و ادامه بمباران شرق حلب ، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته بود،بمباران بخش‌های تحت کنترل شورشیان توسط حکومت سوریه و متحدان آن به احتمال زیاد می تواند «جنایت جنگی» باشد.

در همین حال به دنبال نقض آتش بس در بامداد روز چهارشنبه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در یک گفت وگوی تلفنی بر تداوم تلاش‌ها برای برقرار آتش بس مجدد در حلب تاکید کرده بودند.

هدف از توافق آتش‌بس، تخلیه مناطق شرقی حلب از شورشیان و غیرنظامیان است. برآورد می‌شود که هنوز حدود ۵۰ هزار غیرنظامی در شرق حلب و مناطق تحت تسلط شورشیان هستند.

XS
SM
MD
LG