لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

نشست شورای امنیت برای ارائه جزئیات آتش بس در سوریه لغو شد


یکی از مسیرهای منتهی به شرق حلب.
یکی از مسیرهای منتهی به شرق حلب.

دیپلمات ها می گویند، نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی توافق آمریکا و روسیه درباره آتش بس در سوریه در روز جمعه به درخواست آمریکا و روسیه لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،روسیه اصرار دارد که طرح تازه درباره سوریه مورد تایید اعضای شورای امنیت قرار گیرد، اما اعضای شورای امنیت مانند فرانسه خواستار آگاهی از جزییات این توافق هستند.

در همین حال، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، روز جمعه گفته است، نشست شورای امنیت برای تایید توافق سوریه برگزار نشد، چرا که آمریکا از ارائه اسناد توافق آتش بس سوریه به اعضای شورای امنیت خودداری می کند.

به گزارش رویترز قرار بود که سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و ویتالی چورکین جمعه درنشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل، گزارش خود در خصوص مفاد توافق واشینگتن و مسکو بر سر آتش بس تازه در سوریه را ارائه کنند، اما در آخرین دقایق این نشست لغو شد.

ویتالی چورکین گفته است: مشکل اصلی به نظر من که باعث می شود نتوان هرگونه قطعنامه‌ای داشت این است که آنها (آمریکایی ها) از ارائه اسناد به اعضای شورای امنیت یا حتی قرائت این اسناد برای آنها خودداری می کنند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرده است: معتقدیم، ما نمی توانیم از آنها (اعضای شورای امنیت) بخواهیم از اسنادی حمایت کنند که تا حالا آن را ندیده اند.

به گزارش رویترز، دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد می گوید که نتوانسته با روسیه بر سر نحوه ارائه اطلاعات به صورتی که مانع از افشای جزییات این اطلاعات شود، به توافق برسد.

یک سخنگوی آمریکایی در این زمینه گفته است: اکنون ما بر اجرا طرح مورد توافق جان کری و سرگئی لاوروف (درباره سوریه) و به ویژه دسترسی اضطراری شهروندان سوری به کمک‌های انسانی متمرکز هستیم.

به گزارش رویترز،هدف طرحی که شنبه هفته گذشته مورد توافق وزرای خارجه آمریکا و روسیه قرار گرفت این است که باردیگر آتش بس سراسری را به سوریه بازگرداند. این طرح شامل آتش بس ( که از عصر دوشنبه هفته گذشته آغاز شده)، ارسال کمک‌های انساندوستانه به شهروندان سوری تحت محاصره و همچنین عملیات نظامی مشترک علیه گروه‌های اسلامگرا در سوریه است.

طبق این گزارش، جان کری و سرگئی لاوروف بر سر پنج سند به توافق رسیده اند و دو طرف توافق کرده اند که این اسناد علنی نشود. این در حالی است که فرانسه روز پنجشنبه از آمریکا خواست تا جزییات این توافق را در اختیار پاریس قرار دهد.

به گزارش رویترز، آمریکا و روسیه خواهان تمدید آتش بس چهار روزه در سوریه هستند این در حالی است که این توافق تازه به شدت شکننده به نظر می رسد و هنوز کمک‌های انساندوستانه در اختیار شهروندان سوری تحت محاصره قرار نگرفته و برخی از گزارش‌ها حاکی از نقض آتش بس است.

نگرانی اوباما درباره اقدام دولت سوریه

در همین حال کاخ سفید روز جمعه اعلام کرده است، باراک اوباما، رییس جمهوی آمریکا، ضمن ابراز نگرانی «عمیق» در خصوص اقدام حکومت سوریه در جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره، تاکید کرده است،گام‌های بعدی توافق با روسیه اجرا نمی شود، مگر آن که کاهش خشونت‌ها طی هفت روز پیاپی ادامه داشته باشد و شهروندان سوری بدون مشکلی و پیوسته به کمک‌های انسانی دسترسی داشته باشند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای می گوید، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه نشستی با مشاوران امنیت ملی خود در خصوص جنگ علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، برگزار کرد و در این نشست وی به رغم کاهش خشونت‌ها در سوریه پس از آغاز دور تازه آتش بس، از اقدام دولت سوریه در جلوگیری از ارسال کمک‌های انسانی به مناطق تحت محاصره نیروهای دولتی «عمیقا» ابراز نگرانی کرده است.

کاخ سفید می گوید، باراک اوباما در این نشست تصریح کرده است، آمریکا اقدام بعدی قید شده درتوافق با روسیه را اجرا نخواهد کرد مگر آن که کاهش خشونت‌ها طی هفت روز پیاپی ادامه داشته باشد و شهروندان سوری بدون مشکلی و پیوسته به کمک‌های انسانی دسترسی داشته باشند.

روز جمعه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرده بود که تأخیر مکرر در ارسال کمک‌ها به حلب، غیرقابل پذیرش است و مسکو باید دولت بشار اسد را تحت فشار بگذارد که امکان ارسال کمک‌ها را فراهم کند.

XS
SM
MD
LG