لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

آمریکا و روسیه با تمدید آتش بس در سوریه موافقت کردند


کودکان در حال بازی در خیابان ها حلب که در کنترل گروه های مخالف است.
کودکان در حال بازی در خیابان ها حلب که در کنترل گروه های مخالف است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده و سرگئی لاوروف ، همتای روسی وی، بر سر تمدید ۴۸ ساعته آتش بس در سوریه توافق کرده اند.

به گزارش «سی ان ان»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرده است وضعیت در سوریه مناسب نیست.

مارک تونر گفته است: ما نقض آتش بس از سوی دو طرف را شاهد هستیم. با این حال از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم.

در حالی دومین روز از آتش بس تازه در سوریه به پایان رسیده است که یک گروه ناظر اعلام کرده است به رغم برخی درگیری ها هیچ گونه تلفات انسانی گزارش نشده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه روز چهارشنبه اعلام کرده است که هیچ گونه خبری در خصوص تلفات انسانی در حمص، لاذقیه، حومه دمشق، ادلب و دیگر بخش های سوریه منتشر نشده است.

با این حال یک مقام نظامی سوریه گروه مخالف را متهم به نقض آتش بس کرده و گفته «گروه های مسلح» به سمت مواضع نیروهای دولتی خمپاره شلیک کرده اند.

این در حالی است که به گزارش رسانه های بین المللی صد ها هزار نفر از مردم سوریه در مناطق تحت محاصره همچنان منتظر دریافت کمک ها انساندوستانه هستند.

به گزارش «سی ان ان» کاروان کمک های انساندوستانه شامل مواد غذایی و دارو در یک شهر مرزی ترکیه آماده اعزام به مناطق محاصره شده شهر حلب هستند.

طبق این گزارش سازمان ملل می گوید، بین ۲۵۰ هزار تا ۲۷۵ هزار نفر درمناطق تحت کنترل شورشیان در محاصره نیروهای دولتی قرار دارند و ازسه ماه پیش تاکنون کمکی دریافت نکرده اند.

جین لیرک، یک سخنگوی کمک های انساندوستانه سازمان ملل گفته است: کاروان های کمک های انساندوستانه منتظر دریافت تضمین های امنیتی لازم هستند.

وی اضافه کرده است: کارون های کمک انساندوستانه برای شرق حلب همچنان در بخش کمرگ مرزی ترکیه منتظر هستند. چرا که تاکنون نتوانسته تضمین های لازم برای حرکت امن آنها از دو طرف دریافت کنیم.

وزرای خارجه آمریکا و روسیه جمعه هفته گذشته در مذاکرات خود در ژنواز توافق بر سر طرح تازه ترک مخاصمه در سوریه توافق کردند. طبق این طرح ابتدا به مدت یک هفته از عصر دوشنبه، آتش بس در سوریه برقرار می شود و در صورتی که طرف‌های درگیری این آتش بس را عایت کنند، آنگاه مراحل بعدی این طرح عملیاتی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون دست کم ۲۹۰ هزار کشته برجای گذاشته وباعث آوارگی میلیون‌ها سوری شده است.

XS
SM
MD
LG