لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

کری: توافق آمریکا و روسیه بر سر طرح آتش بس در سوریه


جان کری و سرگئی لاوروف
جان کری و سرگئی لاوروف

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه نهم سپتامبر در پایان مذاکرات با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در ژنو از توافق بر سر طرحی برای آتش بس در جنگ داخلی سوریه و همچنین آغاز روند صلح در این کشور جنگزده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری که در کنفرانس خبری در کنار سرگئی لاوروف با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت: باور دارم این طرح به مذاکرات برای توقف درگیری ها منجر می شود.

جان کری تصریح کرده است: امروز آمریکا و روسیه طرحی را ارائه کردندکه امیدواریم به کاهش خشونت و کاهش آلام (مردم) منجر شود و به از سرگیری مذاکرات صلح و انتقال سیاسی قدرت در سوریه بینجامد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده است، ایالات متحده در اینجا دارد گام های بیشتری برمی دارد، چرا که روسیه از این قابلیت برخوردار است تا بشار اسد را وادار کند تا به درگیری پایان دهد و به پای میز مذاکره بیاید و صلح برقرار شود.

جان کری تصریح کرده است که براساس این طرح تازه، آتش بس از عصر روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر که با عید قربان مصادف است، آغاز خواهد شد و چنانچه این آتش بس توسط همه طرف های درگیری به مدت یک هفته رعایت شود، آنگاه آمریکا همکاری مشترک با روسیه برای هدف قرار دادن جبهه النصره و حکومت اسلامی (داعش) را آغاز خواهد کرد.

به گزارش رویترز، کارشناسان آمریکایی و روسی از ماه ژوئن در حال مذاکره بر سر این طرح برای برقراری آتش بس سراسری در سوریه هستند.

در ماه فوریه سال جاری روسیه و آمریکا بر سر طرح آتش بس در سوریه توافق کردند. اما به دنبال درگیری بین نیروهای دولتی سوریه و مخالفان به ویژه تشدیددرگیری‌ها در حلب این آتش بس نقض شد.

نهادهای بین المللی می گویند در جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش ۴۰۰ هزار نفر کشته شده و میلیون‌ها نفر آواره شده اند.

XS
SM
MD
LG