لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

تونر: آمریکا و روسیه هنوز به توافقی بر سر سوریه دست نیافته‌اند


مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه تصریح کرده است که مذاکرات واشینگتن و مسکو بر سر طرحی برای ترک مخاصمه و آتش بس در سوریه هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

به گزارش رویترز، مارک تونر با اشاره به گفت وگوی تلفنی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، همتای روس خودگفته است: ما هنوز (به آن مرحله) نرسیده ایم.

وی اضافه کرده است: وزیر امور خارجه آمریکا خود را متعهد می داند تا به تلاش‌ها برای حل مسایل باقی مانده ادامه دهد. اما ما با هرگونه توافقی که هسته مطالبات اصلی ما را در بر نگیرد، موافقت نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین گفته است: ما هنوز نتوانسته ایم به درک روشنی از مسیر روبه جلو (در سوریه) دست یابیم. نمی توانم بگویم امیدواری بزرگی برای موفقیت وجود دارد. با این حال ما به کار در این خصوص ادامه می دهیم.

به گزارش رویترز، جان کری و سرگئی لاوروف طی دو هفته اخیر دو بار دیدار کرده اند اما هنوز دو طرف بر سر طرح ترک مخاصمه در سوریه به توافقی دست نیافته اند.

جان کری هفته گذشته پس از دیدار باسرگئی لاوروف در حاشیه نشست گروه ۲۰ در چین، روسیه را متهم کرد که موضع خود را را در قبال برخی از مسایل مورد توافق تغییر داده است.

بارک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت بود، مذاکرات برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، میان واشینگتن و مسکو «لحظه‌به‌لحظه» ادامه دارد، هرچند هنوز «اختلافات عمیقی» باقی‌ است و نتیجه مذاکرات نهایی نشده‌است.

باراک اوباما تصریح کرده بود که در این مذاکرات اختلافات عمیق همچنان پابرجاست.

به گزارش رویترز، کارشناسان آمریکایی و روسی از ماه ژوئن در حال مذاکره بر سر طرحی برای برقراری آتش بس سراسری در سوریه هستند اما این مذاکرات هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

در ماه فوریه سال جاری روسیه و آمریکا بر سر طرح آتش بس در سوریه توافق کردند. اما به دنبال درگیری بین نیروهای دولتی سوریه و مخالفان به ویژه تشدیددرگیری‌ها در حلب این آتش بس نقض شد.

نهادهای بین المللی می گویند در جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش ۴۰۰ هزار نفر کشته شده و میلیون‌ها نفر آواره شده اند.

XS
SM
MD
LG