لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

۷۹ درصد فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی، در «تلگرام» انجام شد


کمال هادیانفر، رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا)، با اشاره به اینکه این نهاد در جریان انتخابات «روزانه بیش از ۳۳ هزار خبر را رصد کرده»، گفته است: ۷۹ درصد فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی در شبکه «تلگرام» انجام شد.

به گزارش ایسنا، کمال هادیانفر روز سه شنبه ۱۸ اسفندماه در خصوص فعالیت‌های پلیس فتا در ایام انتخابات گفته است: «پلیس فتا در چندین کارگروه عضویت داشت و در داخل فتا هم پنج کارگروه تخصصی داشتیم و از ۱۱ سامانه برای رصد انتخابات استفاده کردیم و روزانه بیش از ۳۳ هزار خبر رصد شد.»

وی اضافه کرده است: «در این مدت بیش از ۱۷۰۰ خبر امنیتی و انتظامی و ۱۲۰۰ خبر مرتبط به کاندیدا‌ها ثبت شد. همچنین ۷۷۸۰ پروفایل نامزد‌ها را رصد کردیم و با ۱۱۷ نفر از کسانی که دارای پنل‌های تبلیغاتی و شبکه‌های مجازی بودند قبل از انتخابات جلسه گذاشتیم و موارد قانونی را به آن‌ها تذکر دادیم و اکثرا هم عمل کردند.»

رییس پلیس «فتا» همچنین گفته است: ۴۶۰ تخلف انتخاباتی در فضای مجازی ثبت شده است: «ما این تخلفات را به همراه مستندات به ستاد انتخابات وزارت کشور دادیم. بیشترین تخلف انتخاباتی فضای مجازی در استانهای خوزستان، بوشهر، کردستان و آذربایجان غربی بود و تهران هم در رتبه پنجم قرار داشت.»

کمال هادیانفر در ادامه در مورد میزان نقش شبکه‌های اجتماعی در انتخابات هفتم اسفند در ایران گفته است: ۷۹ درصد از کل فعالیتهای انتخاباتی در فضای مجازی در تلگرام انجام شد و مابقی شبکه‌ها همچون فیسبوک، توئیتر و غیره نقش جدی نداشتند.

گزارش مقام‌های دولتی حاکی است که شبکه «تلگرام» نزدیک به ۲۰ میلیون کاربر ایرانی دارد و این میزان تقریبا ۲۰ درصد کل کاربران جهانی «تلگرام» را تشکیل می‌دهد.

اینترنت در روز انتخابات

رییس پلیس فتا در ادامه در خصوص محدودیت دستری به اینترنت در روز انتخابات گفته است: در کمیسیونی که برای تامین امنیت انتخابات تشکیل شده بود موارد متعدد مورد بررسی قرار گرفت و بنا بر این شد، تا جایی که ضرورت امنیتی ایجاد نشود، هیچ محدودیتی برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در سراسر کشور اعمال نشود و ما در این دوره شاهد کند شدن یا حذف فعالیت نرم‌افزارهای ارتباطی نبودیم.

کمال هادیانفر با اشاره به اینکه «هیچ فشاری برای محدود کردن تلگرام وجود نداشت»، افزوده است: «تنها پیش‌بینی‌هایی شده بود که اگر درگیری میان طرفداران دو نامزد یا جریان پیش آمد به شکل منطقه‌ای دسترسی را محدود کنیم که این اتفاق هم رخ نداد.»

در همین زمینه، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز یکشنبه از «تعجب کردن» مردم از کار کردن اینترنت و موبایل در روز انتخابات خبر داده بود.

حسن روحانی با ذکر این‌که مردم در روز انتخابات «دیدند که اینترنت کار می‌کند و موبایل کار می‌کند و تعجب کردند» تأکید کرد که «شرایط امروز شرایط دیروز نیست» و افزود که شرایط سال آینده نیز متفاوت خواهد بود.

اختلال و مسدودسازی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و اوج آن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ رخ داد که علاوه بر از دسترس خارج شدن بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر، سیستم پیام کوتاه تلفن همراه نیز قطع شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و به نقل از سازمان آمریکایی «خانه آزادی»، حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۷۷ میلیونی ایران به اینترنت دسترسی دارند. با این حال، این دسترسی با سانسور و فیلترینگ همراه است و بسیاری از ایرانی‌ها ناچارند که از فیلترشکن استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG