لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۲

فارین پالیسی: نامه دبیرکل سازمان ملل به روحانی برای آزادی باقر نمازی


 آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل
 آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل

منابع مطلع روز سه شنبه به نشریه فارین پالیسی گفته اند که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در نامه‌ای محرمانه به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران،خواستار آزادی باقر نمازی بنا بر دلایل انساندوستانه شده است.

طبق این گزارش، آنتونیو گوترش که قبلاً نخست‌وزیر پرتغال بوده، هفته گذشته این نامه کاملا محرمانه را برای حسن روحانی فرستاده است.

باقر نمازی، ۸۱ ساله، از مقام‌های پیشین یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در فوریه سال ۲۰۱۶ (اسفندماه ۱۳۹۴) در ایران بازداشت شد. سیامک نمازی فرزند باقر نمازی ۴۶ ساله مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، چهار ماه پیشتر، مهرماه سال ۱۳۹۴، در جریان سفرش به ایران بازداشت شد.

دادگاه انقلاب ایران هر یک را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده و مدعی است که آنها مرتکب جاسوسی شده و با دولت آمریکا تماس داشته‌اند.

در همین زمینه، بابک نمازی فرزند باقر نمازی در گفت وگو بافارین پالیسی می گوید که نگران وضعیت بیماری قلبی پدرش است و می ترسد او در زندان در ایران بمیرد.

بابک نمازی همچنین نسبت به وضعیت برادرش نیز ابراز نگرانی کرده است.

مقام‌های سازمان ملل نیز به فارین پالیسی گفته اند،در خواست آنتونیو گوترش از حسن روحانی برای آزادی باقر نمازی بنا به دلایل انسانی بوده است و این اقدام را براساس درخواست دولت آمریکا یا هر کشور دیگری انجام نداده است.

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، دو هفته پیش از ایران خواست تا سیامک و باقر نمازی، «دو شهروند آمریکایی» را آزاد کند.

در ۱۷ اردیبهشت امسال نیز شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دولت دونالد ترامپ خواستند دست به اقداماتی مشخص برای «آزادی بی‌قید‌وشرط» زندانیان ایرانی‌آمریکایی فعلی در ایران بزند.

XS
SM
MD
LG