لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

استفاده مجدد روسیه از پایگاه نوژه؛ آمریکا نقض قطعنامه شورای امنیت را بررسی می کند


عکس منتشر شده وزارت دفاع روسیه از بمب‌افکن‌های دورپرواز توپولوف ۲۲ در سوریه
عکس منتشر شده وزارت دفاع روسیه از بمب‌افکن‌های دورپرواز توپولوف ۲۲ در سوریه

در حالی که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که بمب‌افکن‌های این کشور روز چهارشنبه برای بار دوم از پایگاه شکاری همدان پراوز کرده و اهدافی را در سوریه هدف قرار داده اند، وزارت امورخارجه آمریکا نیز می گوید، موضوع نقض احتمالی قطعنامه شورای امنیت در استفاده روسیه از این پایگاه ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش رویترز،‌وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که روز چهارشنبه جنگنده‌های سوخوی-۲۴ پس از برخاستن از پایگاه هوایی نوژه همدان مواضع گروه موسوم به حکومت اسلامی، داعش، را در استان دیرالزور سوریه بمباران کردند.

وزارت دفاع روسیه این حمله را گسترده و با استفاده از حداکثر ظرفیت مواد انفجاری توصیف کرده که طی آن دو مقر فرماندهی و یک مرکز بزرگ آموزشی منهدم شده و بیش از ۱۵۰ شبه‌نظامی کشته شدند.

همدان میزبان پایگاه سوم شکاری نیروی هوایی ایران به نام شاهرخی (نوژه) است.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه باردیگر نسبت به استفاده روسیه از پایگاه هوایی ایران ابراز نگرانی کرده است.

مارک تونر گفته است: استفاده هواپیماهای روسیه از یک پایگاه نظامی ایران برای حمله به شبه نظامیان در سوریه کمکی به ترک مخاصمه در این کشور نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با این حال تصریح کرده است که کارشناسان حقوقی این وزارت خانه هنوز نظر خود در خصوص این آیا استفاده از پایگاه هوایی ایران توسط روسیه نقض قطعنامه سازمان ملل است، اعلام نکرده اند.

به گزارش رویترز،قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل چارچوبی برای تعامل نظامی ایران با دیگر کشورها در عرضه، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تکنولوژی نظامی یا تامین مالی و اموزش مرتبط با تکنولوژی جدید تعیین کرده است.

مارک تونر گفته است: تا آنجایی که من متوجه می شوم، تنها ارائه سلاح‌های مشخص یا سلاح‌های تهاجمی مشخص به ایرانی‌ها نیست، این موضوع پیچیده تر از این است. کارشناسان حقوقی ما در حال بررسی این موضوع هستند و هنوز ما به ارزیابی نهایی نرسیده ایم.

روسیه روز سه شنبه برای نخستین بار اعلام کرد که بمب‌افکن‌های دورپرواز توپولوف ۲۲ و جنگنده بمب‌افکن‌های سوخوی ۳۴از یک پایگاه نظامی ایران برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کرده اند.

در همین حال، روز چهارشنبه مقام‌های روسیه انتقادهای آمریکا در خصوص استفاده از پایگاه هوایی همدان را رد کردند.

مارک تونر همچین تصریح کرده است، روسیه اغلب در حملات هوایی خود بی‌محابا و بی‌هدف مناطق مسکونی، غیر نظامیان و مخالفان میانه رو حکومت بشار اسد را هدف قرار می دهد. (اکنون استفاده از پایگاه هوایی همدان) کمکی نخواهد کرد بلکه به پیچیدگی وضعیتی که بسیار خطرناک است، می افزاید.

این نخستین بار از سال ۱۹۴۱ و زمان اشغال خاک ایران از سوی نیروهای اتحاد جماهیر شوروی و بریتانیا است که روسیه بار دیگر برای اهداف نظامی به ایران برگشته است.

XS
SM
MD
LG