لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

واکنش آمریکا به کشته شدن علوش؛ این حملات مذاکرات صلح را پیچیده می کند


مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه هفتم دیماه گفته است، حملات هوایی روسیه به مواضع گروه‌های مخالف بشار اسد، مانند حمله‌ای که به کشته شدن زهران علوش، رهبر گروه جیش الاسلام منجر شد، پیام متناقضی را برای گروه‌هایی که در مذاکرات برای صلح حضور دارند، ارسال می‌کند.

به گزارش رویترز،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید، این حملات باعث پیچیده شدن تلاش‌ها در این زمینه می‌شود.

زهران علوش، رهبر گروه جیش‌الاسلام، جمعه در جریان یک حمله هوایی در حومه دمشق کشته شد. جیش الاسلام از جمله گروه‌های مخالف حکومت سوریه حاضر در نشست ریاض، پایتخت عربستان بود. دراین نشست نماینده‌ای برای حضور در مذاکرات با دولت سوریه تعیین شد.

مارک تونر روز دوشنبه گفته است: ‌ آمریکا هرگز حمایت یا کمکی به گروه جیش الاسلام نکرده و نگرانی‌هایی در زمینه اقدامات این گروه در جریان جنگ داخلی سوریه داشته و دارد، اما گروه جیش الاسلام با گروه حکومت اسلامی (داعش) جنگیده و در روند مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به جنگ در سوریه حضور دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: حملاتی که به کشتن شدن علوش و دیگر رهبران گروه‌های مخالف منجر می‌شود، تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات سیاسی و برقراری یک آتش بس فراگیر را پیچیده می‌کند.

وی همچنین گفته است: حملات اینچنینی پیام سازنده‌ای را ارسال نمی‌کند.

به گزارش رویترز گروه جیش الاسلام مهم‌ترین گروه مخالف حکومت بشار اسد در منطقه اطراف دمشق است و گفته می‌شود این گروه در حدود ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار نیرو دارد.

این درحالی است که استفان دی می‌ستورا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه روز شنبه ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات بین نمایندگان دولت و مخالفان حکومت بشار اسد در روز ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ در ژنو برگزار شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۱۸ دسامبر به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که براساس ان فرایند برگزاری مذاکرات و همچنین برقراری آتش بس در سوریه مشخص شده است.

این قطعنامه خواستار برقراری آتش بس و آغاز گفت‌و‌گو‌ها بین نمایندگان دولت و مخالفان برای تشکیل دولت انتقالی شده است.

گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد در اوایل ماه دسامبر نشستی برای تعیین نمایندگان خود در ریاض پایتخت عربستان برگزار کردند.

XS
SM
MD
LG