لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

آمریکا از کشته شدن یک فرمانده گروه القاعده در یمن خبر داد


یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا
یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا

ارتش آمریکا روز پنجشنبه اول تیرماه اعلام کرده است، أبو خطاب العولقي، فرمانده القاعدة در استان شبوة در یمن به همراه دو نفر دیگر در یک حمله هوایی کشته شده اند.

به گزارش رویترز، مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده است: أبو خطاب العولقي مسئول برنامه ریزی و اجرای عملیات های تروریستی بسیاری علیه غیر نظامیان بود.

ارتش آمریکا می گوید،أبو خطاب العولقي فرد ذی نفوذی در گروه القاعده شبه جزیره العرب بشمار می رفت .وی همچنین با دیگرفرماندهان و رهبران این گروه ارتباط داشته ونقش مهمی در برنامه ریزی و اجرای اقدامات برای ایجاد بی ثباتی در جنوب یمن برعهده داشت.

طبق این بیانیه این حمله هوایی روز ۱۶ ژوئن سال جاری انجام شده است.

فاکس نیوز نیز می گوید، نیروهای آمریکا از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، تاکنون بیش از ۸۰ حمله هوایی علیه مواضع گروه القاعده در یمن انجام داده اند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ نیروهای آمریکایی ۳۸ حمله هوایی در یمن انجام داده بودند.

طبق این گزارش، نیروهای آمریکایی همچنین در سال جاری دو عملیات نظامی زمینی نیز علیه نیروهای القاعده انجام داده اند.

در یکی از این حملات در اوایل اسفندماه، نیروهای زمینی وارد روستایی به نام «وادی یشبوم» دراستان شبوه شده و به مدت نیم ساعت با مظنونین وابسته به القاعده شبه جزیره العرب درگیر شدند.

یکی از اهداف مورد نظر آنها، منزل سعد عاطف، رهبر القاعده در منطقه، بود.

القاعده شبه جزیره‌العرب از زمان تلاش آن برای منفجر کردن هواپیمایی در مسیر دیترویت در روز کریسمس سال ۲۰۰۹ به یکی از نگرانی‌های دائمی دولت آمریکا تبدیل شده است.

یمن در حال حاضر درگیر جنگ داخلی میان حوثی‌های مورد حمایت ایران و نیروهای دولتی به ریاست عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مورد تأیید سازمان ملل و مورد حمایت کشورهای عربی بویژه عربستان، است.

XS
SM
MD
LG