لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

نیروهای آمریکایی در «دو عملیات زمینی» با القاعده در یمن درگیر شدند


شهروندان یمنی می‌گویند سربازان آمریکایی پنجشنبه‌شب ۱۲ اسفند در دو عملیات جداگانه با نیروهای گروه القاعده درگیر شدند و همزمان مواضع آنها هدف بمباران شدید جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت.

اگر این خبر تأیید شود، این نخستین بار خواهد بود که واشینگتن پس از کشته شدن یک تفنگدار دریایی در عملیاتی مشابه در روز ۲۹ ژانویه، نیروی زمینی به یمن اعزام کرده است. همچنین این نخستین عملیاتی است که دستور آن از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری، صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک روز پس از اینکه ارتش آمریکا بیش از ۲۰ حمله هوایی به استان «شبوه» در جنوب یمن صورت داد، نیروهای زمینی وارد روستایی به نام «وادی یشبوم» در این استان شده و به مدت نیم ساعت با مظنونین وابسته به القاعده شبه جزیره العرب درگیر شدند.

یکی از اهداف مورد نظر آنها، منزل سعد عاطف، رهبر القاعده در منطقه، بود.

بر اساس این گزارش، این حمله که کمی پس از نیمه شب صورت گرفت و با ۱۰ تا ۱۵ بمباران هوایی همراه بود، خانه‌های برخی از افراد غیرنظامی را نیز هدف قرار داد و چند غیرنظامی نیز زخمی‌ شدند.

سه ساعت بعد، شهروندان منطقه «جبل موقان» در استان «ابیان» خبر از حملات هوایی و درگیری بین مظنونان به عضویت در القاعده و سربازان آمریکایی دادند که نیم ساعت طول کشید.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، حملات هوایی پنجشنبه شب را تایید کرده ولی جزئیات بیشتری ارائه نکرده است. شهروندان و مقام‌های محلی گفته‌اند که دستکم ۹ مظنون وابسته به القاعده کشته شده‌اند.

این حملات یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که تکاوران آمریکایی در ۲۹ ژانویه عملیاتی را علیه القاعده شبه جزیره‌العرب صورت دادند که در نتیجه آن ۱۴ شبه‌نظامی این گروه و یک تفنگدار دریایی همراه با تعدادی غیرنظامی کشته شدند.

کاخ سفید می‌گوید این مأموریت منجر به کسب اطلاعات با ارزشی شده است ولی منتقدان ارزش و مؤثر بودن این عملیات را زیر سوال برده‌اند.

القاعده شبه جزیره‌العرب از زمان تلاش آن برای منفجر کردن هواپیمایی در مسیر دیترویت در روز کریسمس سال ۲۰۰۹ به یکی از نگرانی‌های دائمی دولت آمریکا تبدیل شده است.

یمن در حال حاضر درگیر جنگ داخلی میان حوثی‌های مورد حمایت ایران و نیروهای دولتی به ریاست عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مورد تأیید سازمان ملل و مورد حمایت کشورهای عربی بویژه عربستان، است.

به گزارش سازمان ملل، این جنگ تاکنون ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته، و میلیون‌ها نفر از جمله ۵۰۰ هزار کودک زیر پنج سال نیز در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند.

عربستان که از پشتیبانی نظامی آمریکا برخوردار است تمرکز خود را روی هدف قرار دادن مواضع حوثی‌ها و نیروهای متحد آن به رهبری علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن، گذاشته است.

جنگ داخلی یمن فرصتی برای القاعده فراهم کرده است تا چند استان این کشور را به تصرف و کنترل خود در آورد.

XS
SM
MD
LG