لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

نخست‌وزیر ازبکستان برای «حفظ ثبات» رییس‌جمهوری موقت این کشور شد


شوکت میرضیایف
شوکت میرضیایف

پارلمان ازبکستان روز پنجشنبه ۱۸ شهریور شوکت میرضیایف را به عنوان رییس جمهور موقت (کفیل ریاست جمهوری) انتخاب کرد و افزود نظم و قانون و ثبات باید در کشور حفظ شود.

به گزارش رویترز ، طبق قانون اساسی ازبکستان در فقدان رییس جمهور قاعدتا رییس سنا به مدت سه ماه بايد این مقام را به عهده بگيرد. ولی پارلمان در بيانيه‌ای اعلام کرد، شوکت میرضیایف ۵۹ ساله در اداره امور کشور تجارب فراوانی دارد و مورد احترام مردم است.

اسلام کریمف که بیش از ربع قرن با مشت آهنین بر ازبکستان حکم می راند هفته گذشته در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

طبق قانون اساسی ازبکستان انتخابات ریاست جمهوری باید ظرف سه ماه برگزار شود. انتظار می رود آقای میرضیایف که در مراسم خاکسپاری اسلام کریمف در راس هیئت دولتی بود و چند روز پیش نیز با ولادیمیر پوتین ملاقات کرده است در این رای گیری به پیروزی برسد.

روسیه ، آمریکا و چین برای گسترش نفوذ خود در ازبکستان، پر جمعیت‌ترین کشور آسیای میانه که با افغانستان مرز مشترک دارد و صاحب منابع بزرگ نفت و گاز است، با یکدیگر رقابت می کنند. تحلیلگران آسیای میانه معتقدند با تغییر رییس جمهور و انتصاب آقای میرضیایف که قبلا فرماندار یکی از ایالت‌ها و از افراد مورد اعتماد اسلام کریمف بود بعید است تغییر چندانی در سیاست‌های این کشور روی دهد.

با انتصاب آقای میرضیایف به این مقام عملا نقش نعمت الله یولداشف رییس سنای ازبکستان در دوران انتقالی بسیار محدود خواهد شد. در صورتیکه طبق قانون اساسی کشور او می بایست اداره امور را بدست بگیرد.

اما آقای یولداشف این مسئولیت را نپذیرفت و به جای آن تقاضا کرد شوکت میرضیایف به این مقام منصوب شود. پارلمان ازبکستان در بیانیه‌ای گفت:«با توجه به تجارب آقای میرضیایف در حکومت و محبوبیتش در میان مردم او به این مقام منصوب شده است.»

پارلمان نیز از پیشنهاد آقای یولداشف حمایت کرده و بر «ضرورت حفظ نظم و قانون و ثبات و حل مسایل اقتصادی و سیاسی کشور تاکید کرده است.»

اسلام کریمف تلاش می کرد ازبکستان را به عنوان قدرتی موثر در مبارزه با اسلام گرایی تندرو در منطقه آسیای میانه جلوه دهد ولی غرب به خاطر سرکوب مخالفان و نقض گسترده حقوق بشر از حکومت او انتقاد می کرد.

گروههای مدافع حقوق بشر می گویند در زندانهای ازبکستان صدها زندانی سیاسی و عقیدتی اسیرند و کاربرد شکنجه در این کشور عمومیت دارد.

اما ولادیمیر پوتین کاملا متفاوت از دولت‌های غربی، در دیدار چند روز پیش خود از شهر تاشکند گفت امیدوار است رهبر جدید ازبکستان سیاست‌های اسلام کریمف را ادامه دهد که مهر تاييدی بود بر اين ادعا که مسکو نزدیکترین متحد این جمهوری سابق اتحاد شوروی است.

XS
SM
MD
LG