لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

وزير خارجه ايران وارد مسقط پايتخت عمان شد


محمد جواد ظريف،‌وزير امور خارجه و رييس هيات مذاکره کننده هسته ای ايران برای گفت و گوهای سه جانبه هسته ای شنبه وارد مسقط پايتخت عمان شده و در فرودگاه مورد استقبال يوسف بن علوی وزير امور خارجه عمان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی معاونان وزير امور خارجه، حميد بعيدی نژاد مدير کل سياسی و امنيت بين الملل وزارت امور خارجه، پژمان رحيميان، محمد اميری ، داوود محمدنيا ، مرضيه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه و سيد محمد علی حسينی مشاور وزير امور خارجه ايران اعضای هيات همراه با محمد جواد ظريف را تشکيل می دهند.

در اين دور از مذاکرات هسته ای محمد جواد ظريف قرار است با جان کری، وزير امور خارجه آمريکا و کاترين اشتون هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای در خصوص برنامه هسته ای ايران مذاکره خواهند کرد. اين مذاکرات روزهای يکشنبه و دوشنبه اين هفته ( ۹ و ۱۰نوامبر) در مسقط برگزار می شود.

عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بين الملل وزير امور خارجه ايران نيز پیشتر گفته بود، مذاکرات ايران و ۱+ ۵ نيز در روز سوم مذاکرات سه جانبه يعنی سه شنبه (۲۰آبان ماه- ۱۱ نوامبر) در مسقط برگزار می شود.

معاون وزير امور خارجه ايران گفته بود: در نشست سه جانبه ظريف، کری و اشتون طرفين درباره موضوعات غنی سازی و تحريم ها با يکديگر بحث و گفت و گو می کنند.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه به همره آلمان، گروه ۱+۵، سال گذشته در ژنو به توافقی موقت و شش ماهه برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. پس از پايان اين شش ماه مذاکرات برای دستيابی به يک راه حل جامع و نهايی بين ايران و گروه ۱+۵ طی ماه های اخير در جريان بوده است و براساس توافق قبلی اکنون دو طرف تا سوم آذرماه (۲۴ نوامبر) فرصت دارند تا به يک توافق نهايی دست يابند.

جان کری پيشتر گفته بود دست يابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ايران پس از پايان مهلت ۲۴ نوامبر بسیار دشوار خواهد بود.

دو موضوع مهم و کليدی «غنی سازی و چگونگی رفع تحريم ها » از محورهای اصلی اختلاف بين ايران و گروه ۱+۵ است.

در همين حال، در آستانه نشست سه جانبه در مسقط خبرگزاری رويترز گزارشی با استناد به گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی، از افزايش هشت درصدی ميزان اورانيوم غنی شده با غلظت تا ۵ درصد خبر داده است.

طبق اين گزارش ذخيره اورانيوم غنی شده ايران با غلظت تا ۵ درصد به هشت هزار و ۳۹۰ کيلو گرم رسيده و نسبت به گزارش گذشته در ماه سپتامبر ۶۲۵ کيلوگرم اضافه شده است.

ايران طبق توافق ژنو پذيرفت تا غنی سازی اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را متوقف کرده و بخشی از ذخيره خود را اکسيد کند.

اکنون توجه ها برای دستيابی به توافقی جامع برای حل نهايی مناقشه هسته ای ايران به مذاکرات مسقط معطوف شده است.

يک ديپلمات غربی به رويترز گفته است، مساله ظرفيت غنی سازی ايران يکی از مسايلی است که تاکنون برای ان راه حلی به دست نيامده است.

از سوی ديگر نحوه لغو تحريم های ايران از ديگر مسايل مورد اختلاف دو طرف است.

اين در حالی است که عباس عراقچی روز شنبه در خصوص نتيجه مذاکرات هسته ای در عمان ابراز اميدواری کرده است که راهگشايی در اين مذاکره صورت گيرد تا زمينه ساز دست يابی به توافقی برسر مسايل باقی مانده تا ۲۴ نوامبر شود.

XS
SM
MD
LG