لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

ديويد کامرون نخست وزير بريتانيا شد


ديويد کامرون، رهبر حزب محافظه کار بريتانيا، ساعاتی پس از استعفای گوردون براون، روز سه شنبه در کاخ بکينگهام حضور يافت و ملکه بريتانيا وی را مامور تشکيل دولت جديد کرد.

ديويد کامرون، نخست وزير جديد بريتانيا، روز سه شنبه تاکيد کرد که يک دولت ائتلافی «قوی» برای مقابله با «مشکلات عميق» در اين کشور تشکيل خواهد داد.

ديويد کامرون دقايقی پس از عهده دار شدن نخست وزيری گفت:هدف من تشکيل دولت ائتلافی متشکل از حزب محافظه کار و حزب لیبرال دمکرات است.


وی افزود: باور دارم که راه درست برای ارائه خدمت به اين کشور، تشکيل دولتی قوی، با ثبات، خوب و آراسته است .چيزی که ما شديد نياز به آن داريم .

به گزارش آسوشيتدپرس، ديويد کامرون ۴۳ ساله جوانترين نخست وزير بريتانيا در ۲۰۰ سال اخير است.

گوردون براون روز سه شنبه از مقام نخست وزيری بريتانيا استعفا کرد و به حضور سيزده ساله حزب کارگر در قدرت پايان داد.

حزب محافظه کار بريتانيا به رهبری ديويد کامرون موفق شد در انتخابات هفته گذشته بيشترين کرسی ها در پارلمان بريتانيا را کسب کند اما اين حزب برای تشکيل دولت آينده نيازمند ائتلاف با ديگر احزاب بود.

در انتخابات پارلمانی بريتانيا حزب محافظه‌کار ۳۰۶ کرسی، حزب حاکم کارگر ۲۵۸ کرسی و حزب ليبرال دموکرات نيز ۵۷ کرسی پارلمان را به خود اختصاص داده‌اند.

حزب محافظه کار و حزب کارگر طی پنج روز گذشته تلاش کردند تا با مذاکره با حزب ليبرال دمکرات، اين حزب را به حمايت از خود ترغيب کنند. اما عصر روز سه شنبه مشخص شد حزب کارگر در اين مذاکرات شکست خورده است.

گوردون براون در سال ۲۰۰۷ به عنوان نخست وزير بريتانيا جانشين تونی بلر شد. وی پيش از نخست وزير شدن وزير دارايی بود.
XS
SM
MD
LG