لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

در روزی چون امروز ۱۶ خرداد


۱۶ خرداد سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ششم ژوئن ۲۰۰۷ ميلادی
۱۶ خرداد سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ششم ژوئن ۲۰۰۷ ميلادی

۱۶ خرداد سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ششم ژوئن ۲۰۰۷ ميلادی


در ششم ژوئن سال ۱۸۷۵ ميلادی توماس مان نويسنده آلمانی در بندر لوبک به دنيا آمد. نخستين اثر او فريدمن کوچک نام دارد که برداشتی از زندگی خود او است. وی در سال ۱۹۲۹ ميلادی جايزه نوبل در رشته ادبيات را دريافت کرد.


در ششم ژوئن سال ۱۹۱۹ ميلادی بدنبال اصلاحيه ای در قانون اساسی آمريکا، زنان اين کشور حق شرکت در انتخابات را بدست آوردند.


در ششم ژوئن سال ۱۹۴۴ ميلادی هزاران تن از نيروهای متفقين در سواحل نورماندی در شمال فرانسه پياده شدند تا حمله بزرگ خود بر ضد آلمان نازی را آغاز کنند. اين روز که به «د. دی» موسوم است آغاز شکست نيروهای آلمانی و پايان جنگ جهانی دوم بود.


در ششم ژوئن سال ۱۹۵۶ ميلادی بيورن بورگ قهرمان معروف تنيس جهان در استکهلم سوئد بدنيا آمد. وی تنها تنيس باز جهان به شمار می ايد که در سه سال متمادی جام تنيس ويمبلدون را برنده شد.


در ششم ژوئن سال ۱۹۶۶ ميلادی جيمز مرديث نخستين مرد سياهپوست آمريکايی و از رهبران جنبش مدنی که وارد دانشگاه ميسی سی پی شده بود، مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت. اين گلوله ها پشت و پای او را مجروح ساخت اما نجات يافت. وی در سال ۱۹۶۳ در رشته تاريخ از اين دانشگاه فارغ التحصيل شد.


در ششم ژوئن سال ۱۹۷۵ ميلادی مردم بريتانيا در يک همه پرسی خواهان ادامه عضويت انگليس در اتحاديه اروپا شدند. در آن زمان ادوارد هيث نخست وزير بريتانيا بود.


در ششم ژوئن سال ۱۹۹۴ ميلادی صدها پناهجو بر بام ساختمان های اردوگاه پناهجويان در آکسفورد شاير انگليس دست به تظاهر و اعتراض به شرايط زندگی خود زدند. در اين جريان شش تن از پناهجويان از اين اردوگاه گريختند.


XS
SM
MD
LG